DSB-chef: Nye spor ved Ringsted vil løse klimaproblem

En ekstra jernbane fra København til Ringsted kan give millioner af ekstra togrejser og en CO2-besparelse på mange tusinde ton, vurderer DSB.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

DSB kan blive nøglen til at løse transportsektorens omfattende CO2-problem. Det mener togselskabet selv, der vil hjælpe klimaet ved at trække bilisterne over i togene. Det skriver Børsen i dag.

Visionen kræver nye skinner, og her står en ekstra jernbane mellem København og Ringsted øverst på ønskelisten. Hver gang en pendler parkerer bilen og snupper toget bliver CO2-udslippet mellem tre
og 10 gange mindre afhængig strækningen.

Ringsted forbindelse vigtig
DSB's direktør, Søren Eriksen, mener, at man får den største klimagevinst ved at bygge en ny forbindelse mellem København og Ringsted.

- Problemet på jernbanen i dag er kapaciteten ind og ud af København. Det ved alle, der bruger fjern- og regionaltogene. Det er en flaskehals, som gør, at vi ikke for alvor kan lave forbedringer i vores produkt, siger
Søren Eriksen til Børsen.

En ny Ringsted-bane vil blandt andet give flere tog til tiden, mulighed for direkte lyntog fra Odense
til København samt flere og hurtigere tog fra byer som Slagelse, Korsør og Sorø.

Anbefalet af eksperter
Ringsted-banen har været diskuteret i mere end 10 år og er endnu engang blevet anbefalet af eksperterne i
regeringens Infrastrukturkommission. Netop nu forhandler politikerne om en langsigtet investeringsplan for
transportområdet, som bliver præsenteret efter sommerferien, og Søren Eriksen har store forventninger til, at banen nu realiseres.

3300 danskeres årlige udledning
Han foretrækker selv den løsning, som indebærer en helt ny jernbane, der løber igennem Køge. En løsning, der ifølge Trafikstyrelsens analyse fra 2005 vil koste 6,4 mia. kr. og give 4,1 mio. ekstra passagerer om året.

Børsens beregning viser, at det svarer til en CO2-besparelse på ca. 33.000 ton om året - som er lig med den samlede årlige udledning fra 3300 danskere.

Se infrastrukturkommisions anbefalinger


Nyhedsoverblik