DSB anbefaler jernbane mellem København og Ringsted

DSB anbefaler ny jernbane, så Danmark i fremtiden kan satste på lynhurtige togforbindelser til både Hamburg, Berlin, Århus og Aalborg

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

DSB anbefaler, at der bliver bygget en helt ny jernbane mellem København og Ringsted via Køge. Det skriver Berlingske Tidende torsdag.
 

Med en ny strækning, hvor togene skal kunne køre op til 250 kilometer i timen, vil man blandt andet kunne komme fra København til Berlin på fire timer med Fermenforbindelsen.

Meldingen fra DSB kommer samtidig med, at regeringens infrastrukturkommission torsdag vil gå ud med en kraftig anbefaling af, at Folketinget snarest muligt vedtager et projekt for ekstra kapacitet på jernbanen mellem København og Ringsted, erfarer Berlingske Tidende.

En udbygning af den sjællandske flaskehalsstrækning har topprioritet hos DSB og er også en forudsætning for en ekspansiv kollektiv trafik samt flere tog til tiden.

Hidtil har DSB foretrukket, at den eksisterende bane blev forsynet med ekstra spor mellem Hvidovre og Høje Taastrup, men nu har virksomheden skiftet spor.

- En ny bane via Køge giver langt mere kapacitet end en udbygning med et enkelt ekstra spor på den eksisterende. Det er også en fremtidssikret løsning, som giver mulighed for højhastighedsforbindelser. Og i byggeperioden vil der stort set heller ikke opstå gener for passagererne, mens der vil være alvorlige gener for togtrafikken ved en udbygningsløsning, siger Søren Eriksen, DSBs administrerende direktør.

Med en ny bane via Køge kan rejsetiden mellem København og Køge reduceres fra 40 til 20 minutter, og dermed vil toget være et stærkere alternativ til Køge Bugt Motorvejen.

Søren Eriksen afviser, at en ny bane vil forringe forholdene for passagererne på Vestbanen.

- Tværtimod giver det mulighed for, at vi kan forbedre trafikken gennem Roskilde, fordi vi kan sende godstog og gennemkørende tog via nybygningsløsningen, og det giver os tilsvarende mulighed for næsten at halvere rejsetiden København-Holbæk til 35 minutter med det stykke dobbeltspor, som mangler, siger Søren Eriksen, som hentyder til strækningen Lejre-Vipperød.

 


Nyhedsoverblik