Discountkæde har bedst tjek på fødevaresikkerheden

Det viser nye analyser af Fødevarestyrelsens kontrolrapporter.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Gamle rullepølser og fiskefrikadeller. Flæskefars i det hakkede oksekød. Mel, der var holdbart til 2006. Vil du undgå den slags ulækre forhold, når du handler dagligvarer, er chancen størst i Lidl, Føtex eller Bilka.

24timer har ud fra Fødevarestyrelsens kontrolrapporter analyseret, hvordan det står til med hygiejnen i 3.500 discountbutikker og supermarkeder. Varehusenes mange slagtere, delikatesser og bagere er medregnet, så derfor bliver tallet højt.

Mens Fakta og SuperBest klarer sig forholdsvist dårligt, er discountkæden Lidl Danmarksmester i fødevaresikkerhed, viser undersøgelsen, som er baseret på resultaterne fra 12.000 fødevarekontroller i Netto, Føtex, Bilka, Kvickly, SuperBrugsen, Fakta, SuperBest, Kiwi Minipris, Rema1000, Aldi, Irma og Lidl.

74 ud af de 85 Lidl-butikker, svarende til 87 procent, har ifølge de 300 tilgængelige Lidl-kontrolrapporter endnu aldrig fået kritik, når fødevarekontrollen er kommet på besøg. Og aktuelt har alle Lidl-butikker lutter storsmilende smileys.

Knapt så godt går det i Fakta og SuperBest. Over halvdelen af alle de kontrolrapporter, som aktuelt indeholder kritik fra fødevarekontrollen, hænger ved indgangspartierne til Fakta og SuperBest. Det er langt, langt mere end de to kæders markedsandele kan retfærdiggøre.

I flere Fakta-butikker har fødevarekontrollen under de seneste kontrolbesøg fundet et meget højt antal madvarer med overskreden holdbarhed.

Men ingen varer i Fakta har været så gamle som dem, fødevarekontrollen for nylig fandt i en SuperBest, nemlig mel holdbart til 2006 og chips, som blev for gamle i 2008. Ellers er der en tendens til at enkelte SuperBest-slagtere ikke har helt styr på at følge reglerne for mærkning af kød.

I Coop, der driver SuperBrugsen, Kvickly og Fakta, siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen, at målet er udelukkende at få fødevarekontrollens helt glade smileys.

»Det gælder selvfølgelig også i Fakta. Og når Fakta har fået 11 indskærpelser, er det 11 for mange, for vi er først tilfredse, når vi har kun har de helt tilfredse kontrolrapporter. Men vi synes, at 11 indskærpelser er marginalt og meget få i forhold til antallet af butikker,« siger Jens Juul Nielsen til 24timer.

Han henviser til, at 98,4 procent af Fakta-butikkerne ved det seneste kontrolbesøg har fået en storsmilende smileys.

Han kan have en pointe. Butikskæderne klarer sig nemlig som hovedregel gennem et kontrolbesøg uden kritik. Således var det blot i 45 ud af de seneste 3.500 stikprøvekontroller, at der er rejst kritik. Det svarer til 1,3 procent af alle kontrolbesøg.

Men Fakta og SuperBest er altså overrepræsenterede, idet de tilsammen står for 23 af de 45 kontrolrapporter med kritik.

»Når 12 ud af 505 kontrollerede SuperBest-afdelinger har modtaget en indskærpelse, 2'er-smiley, må vi indledningsvis sige, at det selvfølgelig er 12 for meget. Samtidig er det vigtigt at pointere, at hvor der er mennesker ansat, sker der fejl. Og når man driver supermarked med produktion af såvel fisk, delikatesse, slagter, bager med mere er risikoen for fejl selvfølgelig større, end hvis man alene driver en butik, hvor det handler om at fylde fabriksproducerede produkter på hylderne,« skriver Helle Larsen, presseansvarlig i SuperBest, til 24timer.

I Lidl jubler Rikke Dalhof Brandes, der er kommunikationsansvarlig over førstepladsen:

»Vi er stolte. Det bekræfter, at vi lykkes med altid at tilbyde vore kunder rene og pæne butikker med friske varer på hylderne, hvor kvaliteten og hygiejnen er i top.«


Nyhedsoverblik