Digitale danskere i 2015

Med regeringens nye digitaliseringsstrategi er det planen, at 80 procent af kommunaktionen med det offentlig foregår digitalt i 2015. I Dalmose har man taget forskud på den digitale fremtid. Men det er ikke blevet vel modtaget.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der er i hvert fald ikke en eneste, der har benyttet sig af muligheden. På Borgerservice i Atkærcentret i Dalmose er der nu en computer til selvbetjening frem for personlig betjening. Men siden der er kommet selvbetjent borgerservice mandag den 15. august, har ingen henvendt sig.

- Det er et forsøg på at gøre borgerne mere selvhjulpne og fortrolige med det digitale, siger Kim Rasmussen, Centerchef for Borgerservice.

Selvbetjeningen går fint i tråd med regeringens nye digitaliseringsstrategi. Sammen med Kommunernes Landsforening og Danske Regioner har regeringen et mål om, at 80 procent af kommunikationen med det offentlige er digital i 2015. Den målsætning mødes med skepsis hos Ældresagen.

- Det er en meget stor og ambitiøs plan. Det når man simpelthen ikke, hvis ikke man har fødderne helt nede på jorden. Det kan illustreres ved, at 400.000 mennesker over 65 ikke er på nettet, siger direktør for Ældresagen Bjarne Hastrup.


Nyhedsoverblik