DF dumper Femern-aftale

Dansk Folkeparti står uden for forlig om Femern-bro. Ordfører kritiserer transportministeren for at spille højt spil med danskernes penge.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Transportminister Carina Christensen (K) var tvunget til at finde et alternativt flertal til venstre i folketingssalen for at sikre solid opbakning til Femern-broen. Den normale støtte i Dansk Folkeparti mener nemlig, at regeringen bevæger sig ud på økonomisk usikker grund med den aftale, der kom i hus tirsdag.

- Den ene dag afliver hun en Kattegat-bro med den begrundelse, at den ikke er 100 procent brugerfinansieret, og næste dag godkender hun en Femern-aftale, som hun ikke aner, hvad koster. Hun ved dybest set ikke, om den giver en regning til skatteborgerne, siger trafikordfører Kim Christiansen.

Femernbroen skal efter planen fungere på samme måde som broerne over Storebælt og Øresund, hvor brugerbetaling sikrer afdrag på de statsgaranterede lån, som broen er opført for. Det betyder, at staten ikke bruger penge, hvis brugerbetalingen kan betale broen, men mangler der penge, træder statsgarantien i kraft.

Men det er endnu ikke endelig besluttet, hvordan broen mellem Danmark og Tyskland skal bygges. Den foretrukne løsning er en skråstagsbro, der vil koste 32 milliarder kroner, men de undersøgelser, der skal klarlægge, om det kan lade sig gøre, er endnu ikke afsluttede.

- Vi aner ikke, hvad projektet kommer til at koste, og vi ved ikke engang, hvilken type bro, der er tale om. Alene det giver en forskel i anlægsudgifterne på mellem 10 og 15 milliarder kroner. Vi har to gange rejst i folketingssalen, at vi gerne vil have revurderet projektet på grund af finansieringen. Men hvis et flertal med ministeren i spidsen vil gå ud og sælge elastik i metermål, så fint med det, men det bliver uden Dansk Folkeparti, siger Kim Christiansen.

/ ritzau /


Nyhedsoverblik