De Konservative kritiserer Scandlines

Scandlines har tidligere tilkendegivet, at de er modstandere af Femern-forbindelsen. Men De Konservative vil ikke lade rederiet spænde ben for projektet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Med blandt andet klager til EU over den kommende Femern-forbindelse, har rederiet Scandlines tilkendegivet, at de ikke just er glade for projektet. Rederiet er blevet beskyldt for at være grådige og føre lobbyarbejde mod Femern-forbindelsen, men nu siger folketingskandidat Brian Mikkelsen (C) og medlem af Europa-Parlamentet Bendt Bendtsen stop.

- Femern-forbindelsen er en vigtig del af fremtidens europæiske netværk af jernbaner, motorveje, havne og lufthavne. Det vil skabe arbejdspladser, mens vi bygger, og vækst i vores del af Europa i mange årtier fremover, når tunnelen åbner. Femern-projektet er derfor en samfundsopgave, som Scandlines ikke skal have held til at spænde ben for. Det skriver de to politikere i et fælles debatindlæg.

Læs mere: Scandlines prøver at stoppe Femern-tunnel

Brian Mikkelsen og Bendt Bendtsen forstår godt, at med Femern-forbindelse vil Scandlines få konkurrence, der kan få stor betydning for deres forretning. Det skal dog ikke have lov til at spænde ben for projektet, mener de.

- Det er klart, at for hver måned eller år, den faste forbindelse forsinkes, ruller der masser af kroner ind kassen hos Scandlines. Derfor fortsætter rederiet deres konstante klager og politiske lobbyarbejde mod den faste forbindelse i håbet om at forhale åbningen yderligere. Derfor er vigtigt, at vi nu står fast og ikke giver efter for klagesangen.

Derfor åbner Brian Mikkelsen (C) og Bendt Bendtsen (C) op for en debat, om Scandlines skal være det eneste rederi, der må sejle mellem Rødby-Puttgarden.

Åbningen af forbindelsen er sat til 2021. Dog ser det ud til at tunnelen bliver et par år forsinket.


Nyhedsoverblik