Danskerne ville arbejde mere, hvis de slap for trafikpropper

Stress af kø-kørsel og spildtid på vejene påvirker pendlernes arbejdsindsats.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Mens virksomhederne skriger efter mere arbejdskraft, er et stort antal medarbejdere hver eneste dag inaktive morgen og eftermiddag, fordi de sidder fast i trafikken. Samtidig bliver fire ud af ti bilister så stressede over kø-kørsel, at det påvirker deres arbejdsindsats og familieliv, erfarer Berlingske Tidende.

Det fremgår af en ny meningsmåling, som analyseinstituttet Catinet har udarbejdet for FDM. I undersøgelsen siger 20 pct. af bilisterne endvidere, at de ville være indstillet på at yde en ekstra arbejdsindsats, hvis de slap for trafikpropper, der alene i hovedstadsområdet koster trafikanterne sammenlagt 130.400 spildtimer på hverdage.

- Jeg synes, det er interessant, at hver femte bilist er indstillet på at arbejde mere, hvis der ikke var trængselsproblemer. Især i en tid hvor der mangler hænder og hoveder på arbejdsmarkedet. Undersøgelsen giver selvfølgelig kun et fingerpeg, men den siger noget om, at folk betragter arbejdstid og transporttid som det samlede antal timer, de vil være væk fra deres familie og fritidsinteresser, siger FDMs adm. direktør, Thomas Møller Thomsen.

Han hæfter sig dog også ved, at 80 pct. af bilisterne ikke ønsker at arbejde mere, selv hvis trafikken gled som smurt i olie.

- Der er mange, som har en 37-timers arbejdsuge uanset hvad. Og så er trafikkøer noget, der må gå ud over fritiden, siger Thomas Møller Thomsen.

Som tidligere omtalt i Berlingske Tidende har Foreningen af Rådgivende Ingeniører beregnet, at alene en halvering af spildtiden på de danske veje ville give en gevinst, der svarer til 35.000 fuldtidsstilinger. Og det tal »skal såmænd nok passe,« vurderer arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet, lektor Flemming Ibsen.

- Hvis man kan komme hurtigere frem i trafikken, vil det ikke bare mindske spildtiden og gavne miljøet. Der er ingen tvivl om, at det også kan være med til at mindske behovet for arbejdskraft, og at der ligger en gevinst dér. Det er sjældent, at man bruger arbejdskraft som argument for at løse trængselsproblemer, men der er en sammenhæng. Det har også stor betydning, når varer skal transporteres gennem et bymiljø, siger Flemming Ibsen.

FDM-direktør Thomas Møller Thomsen er også medlem af regeringens infrastrukturkommission, der på torsdag fremlægger en stor rapport om, hvordan vi sikrer, at transporttiden mellem hjem og arbejde ikke næsten fordobles, når vejtrafikken vokser med 70-90 pct. frem mod 2030.

Kommissionen, der både anbefaler en massiv udbygning af vejnettet og den kollektive trafik i først og fremmest hovedstadsområdet og Østjylland, har den klare vision, at mobiliteten for personer og varer i Danmark i 2030 fortsat skal være på højeste internationale niveau på trods af den massive vækst i vejtrafikken.

- Det er vigtigt, at der investeres i løsninger af trængselsproblemerne. Det betyder, at vejnettet skal udbygges. Men også kapaciteten på jernbanerne bør øges, så man får fjernet så meget trængsel som muligt. Dermed kommer folk til at skulle bruge mindre tid på transport og slipper for at blive stressede i trafikken, siger Thomas Møller Thomsen.


Nyhedsoverblik