Danmark bygger bro til Tyskland

Femern-broen er en dansk bro til Tyskland. Tyskerne står uden for alt ved broen. Tysk minister kalder det en god aftale for tyske skatteydere.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Femernbroen forbinder i 2018 Danmark og Tyskland fra Rødby til Puttgarden. Men reelt er det Danmark, der bygger bro til Tyskland.

Transportminister Carina Christensen (K) og den tyske trafikminister, Wolfgang Tiefensee, satte ved en ceremoni onsdag middag i København deres underskrifter på den juridisk bindende traktat, der er grundlaget for broen.

Begge ministre smilede og talte pænt om både broen, hinanden og samarbejdet frem mod en aftale. Men det var ingen tilfældighed, at underskriftsritualet fandt sted i København.

Traktaten afslører nemlig, at tyskerne holder sig fuldstændigt ude af brobyggeriet og overlader alt til Danmark. Tyskerne vil kun tage ansvar for veje og jernbaneskinner på tysk grund, der fører hen til broen.

Kontrakten slår fast, at Danmark står for forberedelse, planlægning, design af broen, indhentning af godkendelser, anlæg, finansiering, drift, vedligeholdelse og fastsættelse af takster. Det er også Danmark, der hæfter for ethvert underskud, som broen må give.

Broen skal efter planen finansieres ved brugerbetaling, så staten skal først bruge penge på broen, hvis der ikke kommer nok penge i kassen fra bilisterne. Det, er Carina Christensen sikker på, vil ske, så derfor bekymrer det hende ikke, at samarbejdet med Tyskland kun handler om, at Danmark får lov til at lade broen gå i land på tysk grund.

- Vi har ansvaret, men får så til gengæld også alle indtægter, der kommer ind på broen. Jeg er glad for aftalen, og vi kan kun være tilfredse. Vi er gode til at bygge broer og har gode erfaringer med det. Vi har Storebæltsforbindelsen, der er en rigtig stor succes. Øresund har også udviklet sig til at være en succes, så jeg er fortrøstningsfuld frem mod det, der er det største anlægsprojekt i Danmark nogensinde. Jeg synes, det ser rigtig godt ud, for det er et solidt økonomisk projekt, siger Carina Christensen.

Wolfgang Tiefensee er omvendt glad for, at den tyske regerings involvering i projektet er minimal. Opbakning til broen er ikke stor i Tyskland, så derfor noterer ministeren sig med tilfredshed, at Tyskland forbindes med Skandinavien med dansk hjælp.

- Tyskland har stadig mange store projekter, der skal laves, og derfor er det godt, at Danmark har påtaget sig et stort økonomisk ansvar ved finansieringen. Derfor er det muligt at finansiere et stort byggeprojekt plus, at Tyskland kan lave andre store projekter, der presser sig på i de kommende år. Den tyske skatteyder kan være meget tilfreds med denne løsning, siger Wolfgang Tiefensee.

Konstruktionen med, at Danmark tager det fulde ansvar for broen mod at få alle indtægter til gengæld, blev udtænkt af tidligere transportminister Flemming Hansen (K). Nogle, blandt andet Dansk Folkeparti, mener, at Danmark løber en stor økonomisk risiko, men Flemming Hansen mener selv, at det, som tyskerne opfattede som en indrømmelse i forhandlingsforløbet, i virkeligheden er til dansk fordel.

- Tiefensee og jeg er udmærkede politikere begge to, men jeg tror, at jeg er en lidt bedre forretningsmand, siger den tidligere skohandler fra Vejle, der nu afslører, at han hele tiden har set det som en dansk gevinst, at aftalen blev skruet sammen på den måde.

- Jeg har hele tiden ment, det var en fordel, at Danmark tog ansvaret for hele broen, jeg turde bare ikke sige det til nogen, siger Flemming Hansen til Ritzau.

/ritzau/


Nyhedsoverblik