Busser skal give bilerne baghjul

Investeringer i tiltag, der giver busser fortrinsret i trafikken, vil få passagertallet til at stige. Staten vil bidrage med 1,3 mia. kr.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hurtige busser, der i hyppigt omfang suser igennem de store byområder og giver privatbilisterne baghjul, kan få passagertallene til at vokse markant, skriver Berlingske Tidende.

Men selv om et stort flertal i Folketinget har afsat 1,3 mia. kr. i år til bl.a. busbaner og intelligente signalanlæg, som sørger for, at bussen altid har grønt lys, er det langtfra sikkert, at kommunerne vil stå i kø for at investere i større busfremkommelighed, bedre trafikknudepunkter og lynbusser.

Trafikselskaberne i Danmark, der er en sammenslutning af landets i alt seks offentlige trafikselskaber, er skeptiske overfor, at transportminister Lars Barfoed (K) lægger op til en finansieringsmodel, hvor kommunerne selv skal betale halvdelen af de investeringer, der skal til, for at skaffe flere passagerer til busserne til gavn for klimaet og kø-problemerne på vejene.

- Vi tror ikke, at kommunerne har råd til at gå ind og medfinansiere busfremkommelighed, fordi der er andre nødvendige tiltag som skolerenoveringer, der trænger sig på. Og der er i høj grad behov for massive og fremadrettede investeringer i, at bussen skal kunne komme hurtigere frem i de store byer, hvis passagertallet skal stige markant, siger formanden for Trafikselskaberne i Danmark, Thomas Kastrup-Larsen (S).

Han peger på, at busserne har opnået stor succes i mange svenske byer som følge af en cocktail, der består af store anlægsinvesteringer i tiltag, der giver busserne fortrinsret i trafikken samt såkaldte incitamentskontrakter, hvor private busselskaber leverer en høj service, fordi de tjener penge på at skaffe nye kunder i butikken.

Meldingen kommer bag på regeringspartierne, der mener, at en fifty-fifty ordning er rimelig, når det handler om at skaffe flere passagerer til den lokale og regionale bustrafik. Den konservative trafikordfører, Henriette Kjær, siger, at det svarer til den ordning, der gælder for investeringer i nye cykelstier.

-Jeg synes, det begynder at lyde som en useriøs klagesang. For hvis man virkelig prioriterede, at busserne kunne komme hurtigere frem i trafikken, så kunne man også finde de nødvendige midler til en medfinansiering. Busprioritering er heller ikke nødvendigvis noget, der behøver at koste en forfærdelig masse penge. Meget er engangsinvesteringer, som kommer mange fold tilbage i form af flere passagerer, siger Henriette Kjær.

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, siger, at kommunerne stadig har til gode at rationalisere og opnå effektiviseringsgevinster som følge af strukturreformen. Penge, der kunne bruges på bustrafik.

- Vi har en klar forventning om, at den enkelte kommune går ind og prioriterer tiltag, der kan få bussernes passagertal i vejret. De penge, staten har sat af, er ment som et skub, der skal sætte tingene i gang, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke, mener, at kommunerne bør stille med en mindre medfinansiering for at få del i statstilskuddet.

- Mange kommuner er i forvejen i gang med at skære ned på ældreplejen og  børnehavernes åbningstid, siger Magnus Heunicke.

/ritzau/


Nyhedsoverblik