Bruger elregningen til at finde sociale bedragere

Holbæk Kommune har i mindst 4 tilfælde brugt el-regninger i et forsøg på at få skovlen under mulige sociale bedragere.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En kommunal medarbejder kan med et enkelt opkald få udleveret data om borgeres forbrug af strøm.

Det viser mindst 4 konkrete sager fra Holbæk, hvor SEAS-NVE har udleveret kunders el-regninger til Holbæk Kommune.

Det oplyser P4 Sjælland.

Hvis en borger er udstyret med en moderne el-måler, så kan forbruget i den enkelte husstand følges time for time, og det kan være let at se, om der eksempelvis er nogen hjemme, eller om lejligheden står ubrugt hen.

- Jeg mener, at oplysninger om elforbrug er private og personfølsomme og ikke bare uden videre skal videregives, siger Erling Frederiksen, som er bisidder for personerne i de 4 sager.

SEAS-NVE oplyser til radiostationen, at de udleverer data som en følge af persondataloven. Og Holbæk Kommune afviser også problemer.

- Vi mener, at vi med udgangspunkt i cpr-loven har ret og hjemmel til at gøre det her på den måde. Alle borgere, der har en sag, ved jo, at vi undersøger dem ud fra en begrundet mistanke, siger Gorm Hjelm Andersen, arbejdsmarkedschef i Holbæk Kommune til TV2 ØST.

Enhedslisten opfatter dog udleveringen som så principiel, at de nu vil tage sagen op i Folketingets Socialudvalg.


Nyhedsoverblik