Broafgift på Storebælt bliver

Ifølge ny analyse om Femern-forbindelsen, så bliver det aldrig gratis at køre over Storebæltsbroen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En analyse om den kommende Femern-forbindelse blev offentliggjort torsdag. Og i den forudsætter de økonomiske beregninger bag tunnelen mellem Danmark og Tyskland, at der ikke røres ved taksterne på Storebæltsforbindelsen. Det skriver Fyens Stiftstidende.

Storebæltsbroen vil ellers blive gældfri få år efter åbningen af den 46 milliarder dyre Femern-tunnel. Men priserne på Storebælt bliver altså holdt oppe - ellers skrider økonomien under Femern.

Trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet mener, at en beslutning om Femern-forbindelsen burde tages ud fra beregninger, der også indeholdt et scenarie, hvor der ikke opkræves betaling for at køre over Storebælt, når gælden er væk.

Medlem af Transport­udvalget i Folketinget Lars Chr. Lilleholt (Venstre) savner også en sådan beregning.

- Men under alle omstændigheder bør det være sådan, at en Femern-forbindelse aldrig kommer til at spænde ben for lavere takster på Storebæltsbroen, siger Lars Chr. Lilleholt til Fyens Stifttidende.

Den nye Femern-analyse blev præsenteret for transportordførerne torsdag. Her var intet fokus på, at analysen forudsætter uændrede takster på Storebælt. Det står ifølge avisen også kun nævnt med få linjer på side 30. 


Nyhedsoverblik