Rådgiveropgaven til broen er så stor, at der er behov for en indsats svarende til 1.700 årsværk. Det viser en opgørelse, som Ingeniøren har foretaget på basis af informationer fra de største rådgivende ingeniører.
Arbejdsgiverorganisationen Dansk Byggeri vurderer, at broen i alt vil beskæftige så mange entreprenører, arkitekter, ingeniører, advokater, transportvirksomheder og leverandører af byggematerialer fra ind- og udland, at det svarer til ca. 41.000 mandeår. Heraf 15.400 i bygge- og anlægserhvervene og 25.800 i indirekte beskæftigelse.
Ifølge seniorøkonom Finn Bo Frandsen, Dansk Byggeri vil 5.900 mand være i sving i perioden 2012-18, hvor forbindelsen opføres.
- Femern-broen er et kæmpe projekt. Beskæftigelsesmæssigt kan opførelsen af broen sammenlignes med Storebælt, og vi forventer, at der bliver etableret midlertidige pavillonbyer på hver side af bæltet i byggeperioden med op mod ca. 1.000 indbyggere på hver side, siger Finn Bo Frandsen til Ingeniøren.
Ud over selve Femern-forbindelsen bliver der behov for anlæg af veje, baner, tunneler og broer for milliarder.