Brevkampagne preller af på de fleste

Post Danmark poster millioner af kroner i reklamekampagne, som skal få private og virksomheder til at sende flere papirbreve - alligevel går flere over til alene at sende elektronisk post.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Post Danmark har i år skudt 10 millioner kroner i en omfattende reklamekampagne, der skal få flere til at bruge papirbreve.

Men det statsejede postselskab skal ikke gøre sig håb om, at kampagnen har den store effekt, når det gælder privatkunder. Og budskabet vil også prelle af på en lang række virksomheder.

Det fortæller DR Sjælland.

Viggo Andersen, der er ejer af Vemmelev Tømrerforretning og medlem af bestyrelsen i Dansk Byggeri, er sikker på, at løbet er kørt for det gammeldags brev:

- Man skulle hele tiden sørge for at få tilbud og regninger smidt i postkassen til en bestemt tid. Nu kan man sende tingene af sted, når man vil, og de er fremme hos kunden med det samme, siger Viggo Andersen.

I hans egen virksomhed er man i år gået over til udelukkende at sende post elektronisk.

- Så sparer man også frimærkerne, og man kan se, om kunden har set mailen, tilføjer Viggo Andersen.

Ifølge brancheorganisationen Dansk Erhverv er det da heller ikke håndværkerfirmaer, offentlige myndigheder eller privatkunder, der er i Post Danmarks sigtekorn.

- Dér, hvor der ligger et vækstpotentiale, er inden for markedsføring, hvor virksomheder måske igen går væk fra at sende mails ud og i stedet mere henvender sig til kunder gennem breve, simpelthen fordi et brev bliver bemærket mere, siger Jakob Tietge, chefkonsulent i Dansk Erhverv, til DR Sjælland.

Hos Post Danmark bekræfter man, at virksomheder, der udsender store mængder reklamer, er en "meget vigtig" del af målgruppen for brevkampagnen. Men kommunikationschef Lars Kaspersen vil ikke opgive de øvrige typer virksomheder:

- Det kan godt være, at elektronisk post er hurtigt og nemt, men hvis man ser på, hvad man får ud af det, vil brevet tit være en bedre løsning. Når det f.eks. gælder, hvor hurtigt man får betalt sine regninger, så er pengene til porto godt givet ud, fastholder Lars Kaspersen og henviser til en undersøgelse, som Post Danmark selv har fået foretaget.


Nyhedsoverblik