Bosted retter op oven på kritik

Holbæk Kommune er nu klar med en gennemgribende handleplan for bostedet Tornhøj, der har været udsat for massiv kritik fra pårørende og tidligere ansatte.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Den massive kritik af bostedet Tornhøj i Jyderup afføder nu ændringer på stedet. Det skriver Holbæk Kommune i en pressemeddelelse.

Hen over sommeren har Holbæk Kommune gravet dybt i forholdene på Bostedet Tornhøj. Det er sket på baggrund af kritik fra flere pårørende og tidligere ansatte, som stod frem på TV2 ØST og fortalte om stærkt kritisable hændelser.

Læs også: Plaskvåd af tis. Poul Erik må ikke komme på WC om natten

En pårørende kunne fortælle, at hendes onkel flere gange var vågnet gennemvædet af urin, fordi han ikke fik hjælp til at komme på toilet om natten. En tidligere ansat fortalte om et tragisk dødsfald, hvor der i maven på en 36-årig multihandicappet beboer blev fundet rensepinde, som tilsyneladende var blevet glemt i munden på ham.

Læs også: Beboer død af rensepinde i mave

Andre pårørende har fortalt, hvordan ufaglært personale tager sig af genoptræning, der kræver specialiseret viden på området, mens andre igen har berettet om 50 forskellige ansatte til at se efter deres søn.

Ledelsen skiftet ud

Nu resulterer kommunens undersøgelse i en handleplan, som skal gøre det bedre at bo og arbejde på Tornhøj.

- I løbet af de seneste 2 år har vi udskiftet hele ledelsen og en tredjedel af medarbejderne på Tornhøj, fordi der var en række problemer på stedet. Den nye ledelse har gjort et stort arbejde for at rydde op i tingene, men vi kan og skal blive bedre endnu, konstaterer direktøren for området, Kenn Thomsen.

Læs også: Ufaglærte genoptræner hjerneskadede patienter

Holbæk Kommune satte i juli gang i en dybere undersøgelse af bostedet. 221 pårørende, tidligere og nuværende medarbejdere blev inviteret til at deltage, og 48 sagde ja til at være med i fokusgrupper, hvor de fortalte om deres oplevelser med Tornhøj. Desuden gav 8 personer skriftlige tilbagemeldinger.

- Vi er taknemmelige for, at så mange har villet bruge tid på at hjælpe os med at blive bedre. Det har givet os en værdifuld indsigt, som vi har brugt i den handleplan, vi nu har lagt for Tornhøj, men som vi også vil bruge i vores arbejde på mange andre områder i kommunen, siger Kenn Thomsen.

3 indsatsområder

Han peger særligt på 3 områder, der skal forbedres, og har i handleplanen - sammen med stedets ledelse - sat dato på for, hvornår de enkelte indsatser skal være på plads.

- Vi skal for det første sikre, at både ledere og medarbejdere har de nødvendige kompetencer. Det vil sige, at vi skal ansætte de rigtige mennesker, og at vi skal uddanne dem, der allerede er ansat.

- For det andet skal vi sikre, at fagligheden blandt medarbejderne matcher målgruppen. Den nødvendige viden blandt medarbejderne skal være til stede i forhold til de mennesker, som bor på Tornhøj.

- Sidst, men ikke mindst, skal vi blive bedre til at kommunikere. Vi kan tydeligt se, at vi kan gøre meget mere på det område. Vi kan blive bedre til dialog og til at dele den viden, som pårørende og medarbejdere har. Og vi kan blive bedre til systematisk at bruge kritik til udvikling og forbedring. Vi skal lære af vores fejl. Vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at de ikke sker igen. Det er vigtigt, at både beboere, pårørende og medarbejdere kan opleve Tornhøj som et trygt og ordentligt sted at bo og arbejde, siger Kenn Thomsen i pressemeddelelsen.

Læs også: Forældre til udviklingshæmmet: 50 ansatte har passet vores søn

 

 

 


Nyhedsoverblik