Borgermøde om jernbaneforbindelser

Onsdag aften var der borgermøde i Næstved om fremtidens jernbaneanlæg.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Jernbanen skal elektrificeres, broer og veje skal ombygges, og der skal køre flere tog – fortrinsvis godstog - mellem Ringsted og Femern Bælt forbindelsen.

Banedanmark har derfor opfordret borgere i Næstved og Ringsted til at møde op på onsdagens borgermøde og give deres besyv med om de nye jernbaneanlæg.

- Danmark og Tyskland har indgået en traktat om, at jernbaneanlæggene på begge sider af Femern Bælt forbindelsen skal udbygges. Vores opgave i Banedanmark er at finde løsninger, som opfylder de trafikale behov, og som tager flest mulige hensyn til natur og mennesker, siger Martin Munk Hansen, som er områdechef i Banedanmark.

- Derfor er det vigtigt, at naboer til jernbanen – og andre interesserede – giver os en tilbagemelding på det projekt, vi nu fremlægger.

På hele strækningen fra Ringsted til den nye Femern Bælt forbindelse skal jernbanen elektrificeres, og der skal udbygges til to spor, undtagen på Storstrømsbroen.

I Næstved Kommune skal bl.a. broen ved Rampen skiftes ud med en ny buebro, der skal bygges nyt overhalingsspor nord for Glumsø, og mange veje skal lægges om. I Ringsted Kommune bliver bl.a. nogle skærende veje berørt af anlægsarbejdet.

Udbygningen på strækningen vil give plads til flere tog – fortrinsvis godstog – og persontogene kan de fleste steder sætte farten op til 160 km/t eller 200 km/t, alt efter hvilken løsning, politikerne vælger.

Senere vil der blive holdt  møder  i Vordingborg, Nørre Alslev, Eskilstrup, Nykøbing F. og Holeby på Lolland.

- Der er offentlig høring om projektet indtil 10. april, og indtil da modtager vi meget gerne kommentarer, idéer og forslag pr. mail, brev eller telefon, understreger Martin Munk Hansen.

 


Nyhedsoverblik