Borgere har bedt om 1.700 ekstra fartkontroller

​De bestilte færdselskontroller hos Sydsjællands og Lolland-Falsters politi er populære blandt borgerne, men hver tredje ansøgning bliver afvist af politiet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Bliver der kørt for hurtigt på dit barns vej til skole? Eller larmer knallertgrupper i dit villakvarter? Så kan du bestille en færdselskontrol hos Sydsjællands og Lolland-Falsters politi. Som det eneste sted i landet, kan man hos politiet i den sydlige del af regionen selv være med til at bestemme, hvor politiet sender deres patruljer eller fotovogne ud. Sådan da. For hos politiet bliver hver tredje ansøgning stemplet som ikke relevant.

- Når borgerne udfylder formularen på hjemmesiden, får de en mail om, at politiet vil vurdere, om det er relevant at køre ud til. Vi sorterer nogen fra, fordi det ikke er relevant, eller hvis det ikke er muligt at sætte en hastighedskontrol op, fortæller Erik Mather der er leder af færdselspolitiet hos Sydsjællands og Lolland-Falsters politi.

30 – 40 % er ikke relevante

Siden de startede muligheden for elektronisk at bestille en fartkontrol i april 2014, har de fået omkring 1.700 bestillinger. Heraf bliver 30 – 40 % vurderet til ikke at være relevante.

- Vi får mange henvendelser fra beboere i enden af et villakvarter, hvor det er naboens knægt, der kører for stærkt, og så er det ikke relevant. Men hvis det f.eks. er en strækning gennem en landsby, hvor der bliver kørt for stærkt, så er det relevant, lyder det fra Erik Mather.

Hvis henvendelsen viser sig ikke at være relevant, sender politiet en mail til personen, der har bestilt, hvor de forklarer, at de ikke vil gå videre med sagen og ikke komme ud til området.

- Der er altid nogen, der ikke er enige i vores vurdering, men så beder vi dem sende en ny bestilling, hvis problemet fortsætter, siger Erik Mather.

Nogen henvendelser bliver afvist, hvis det ikke er en nok trafikeret vej, eller hvis området allerede er i politiets søgelys.

Nogle er særdeles problematiske

Ifølge Erik Mather viser størstedelen af ansøgningerne, at der ikke er et problem. Men i nogle ansøgninger er det særdeles relevante forhold.

- Vi synes selv, vi har et godt overblik over, hvor der er problemer med hastighederne i vores område, men nogen gange får vi en bestilling på et område, hvor det viser sig at være meget problematisk, og de kører væsentligt stærkere, end man må, fortæller Erik Mather.

På den måde er borgerhenvendelserne med til at give politiet et billede af, hvordan færdslen er i hele politikredsen.

- Det er en nem måde for borgerne for at fortælle politiet, hvis tingene ikke er, som de skal være, det er en simpel måde at skabe mere borgerinddragelse, slår Erik Mather fast.

Resultatet bliver offentliggjort

Hvis ansøgningen bliver vurderet som relevant, vil politiet køre ud til området og stille en af deres fotovogne op. Typisk vil de opsøge den person, der har bestilt fartkontrollen.

Når kontrollen er ovre, vil politiet notere resultatet i deres døgnrapport, som er offentligt tilgængelig på deres hjemmeside og skrive det på twitter.

Du kan selv bestille en færdselskontrol på www.bestilenfaerdselskontrol.dk

 


Nyhedsoverblik