Børnehaver med plads til alle

Inklusion af børn med specielle behov har mest været kendt i folkeskoler. Men nu er det nået til børnehaverne. I Kalundborg er det blevet en stor succes

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Fællesskab er nøgleordet i Høng Børnehave

- Det er jo vores fornemmeste opgave som pædagoger at tilrettelægge en hverdag, så alle kan være med, siger daglig leder Charlotte Kristensen.

Børnehave er nemlig blevet en inklusionsbørnehave. Det betyder, at børn med specielle behov skal indgå I en almindelig hverdag.

- Det kan være, at jeg bliver udfordret som leder med at skulle strukturere en hverdag, hvor pædagogerne har mulighed for at gå ind og arbejde med et emne eller en aktivitet, og hvordan vi bedst gør det, så vi får alle børn med. Men det er jo min opgave at få tilrettelagt den arbejdstid, så de har mulighed for det, siger Charlotte Kristensen

Kommunen står bag
Bag de nye inklusionsbørnehaver står Kalundborg Kommune

- Vi har brugt det meste af 2012 på at analysere vores særlige indsats. Her har vi fået øje på nogle ting, vi gerne vil gøre på en anden måde, siger Tina Langholz fra fagcenter for småbørn og undervisning i Kalundborg Kommune.

De kommer til at tilbyde inklusion i 4 børnehaver i Kalundborg kommune. Høng Børnehave er en af dem. Børnehaven Hækkemosen i Snertinge er en anden. Den tredje finder man i Jerslev, det er Børnehaven Troldebo. Den fjerde kommer til at ligge et sted i Kalundborg by.

- Det handler slet ikke om at spare penge. Det handler faktisk om at kigge på og sikre, at vi får mest muligt for vores penge, og at vi bruger ressourcerne bedst muligt, siger Tina Langholz.

Pædagogerne er helt ’KLAR’
Der er lavet en handlingsplan der hedder KLAR-pædagogik, som skal hjælpe pædagogerne i deres inklusionsarbejde.

- K står for kvalitet, L står for læring, A står for aktiv familie og R står for ressourcesyn, siger områdeleder for Børnehusene Team Høng, Anette Frihed.

De flotte ord omsættes i praksis med to ressourcepædagoger, som skal have et særligt øje for de børn, der skal inkluderes i fællesskabet.

Områdelederen er opmærksom på at forandring kan skabe utryghed

- Jeg tænker, at den bekymring der kunne være og måske allerede er kommet til udtryk, den vil vi kunne håndtere undervejs, siger Anette Frihed.

Udfordringerne, er børnehavens daglige leder klar til tage op. Og indtil videre har projektet været en succes.

- Jeg synes det fungerer rigtig godt. Vi skal måske tænke lidt anderledes med at lave nogle små læringsmiljøer og få delt børnene op, sådan så vi når alle børn, men jeg synes det fungerer rigtig godt, siger Charlotte Kristensen.


Nyhedsoverblik