Børn skal specialisere sig fra 7. klasse

Børn skal fremover til at rendyrke deres faglige talenter fra de er 12 år gamle. Eleverne skal vælge, hvilken faglig linje de vil følge i deres videre uddannelse, allerede når de går i 6. klasse.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Sådan lyder udspillet fra regeringens eksperter, der torsdag offentliggør en ny strategi for udviklingen af talenter i det danske uddannelsessystem.

Et centralt element i strategien er eleverne fra 7. klasse skal i nye klasser, hvor de inddeles efter interesser. De kan for eksempel vælge mellem naturfag og matematik eller sprog og samfundsfag eller lægge vægt på håndværk og kreativitet.

- Kommunerne skal forpligtes til at udbyde forskellige linjer. Hvis en dreng interesserer sig mest for teknik og matematik, så kan han vælge den linje efter 6. klasse, siger rektor Stefan Hermann fra Professionshøjskolen Metropol, der er formand for talentgruppen.

- Der er ikke tale om en ren generel niveaudeling. Det er inden for enhedsskolens rammer. Men det er klart, at hvis enhedsskolen betyder et statisk klassefællesskab, hvor man ikke må ændre noget, så er det svært at bevare den, siger Stefan Hermann.

Der vil forsat være en række obligatoriske fag, som er fælles for alle linjer, men undervisningens fokus kan justeres, så det passer til den valgte linje. Der er desuden tilknyttet en række linjefag.

Professor Niels Egelund, fra Danmarks Pædagogiske Universitet, er bekymret for, at børnene bliver udelukket fra fremtidige muligheder, når de allerede skal vælge uddannelseslinje som 12-årige.

- Når knap halvdelen af eleverne i 9. klasse vælger at gå i 10. klasse, fordi de endnu ikke ved, hvad de vil. Er de så overhovedet klar til at vælge, når de går i 6. klasse, spørger Niels Egelund og fortsætter.

Han understreger, at han synes, idéen er spændende i forhold til at bevare motivationen i skolen, men han efterlyser forsøg, som viser effekten.

Det er professor Lena Lindenskov helt enig i. Hun er professor i matematikkens og naturfagenes didaktik på DPU og har stået for matematik i den danske Pisa-rapport.

- Når vi ser på udenlandske erfaringer, ser det ud til, at det ikke er en god idé at dele børnene op, påpeger Lena Lindenskov.

/ritzau/


Nyhedsoverblik