Bilisterne stemte selv for en betalingsring i Stockholm

Bompenge for at køre ind og ud af København har længe været diskuteret. I Sverige lavede de et forsøg, som ændrede stemningen totalt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det 4. spor på Køgebugtmotorvejen er netop åbnet, og det gør det sjovere at være pendler.

- Nu glider det. Jeg er ikke længere bange for at køre hjemmefra om morgenen, siger Frank Philipsen, som pendler mellem Nørre Alslev på Falster og København.

Men glæden varer ikke ved. Det vurderer Per Homann Jespersen, som er trafikforsker på RUC:

- Med tiden vil der bare komme flere biler, og trængslen vil opstå igen. Hvis man virkelig vil gøre noget, skal man udbygge den kollektive trafik og så indføre bumpenge eller en trængselsafgift.

 En ide der ikke er særlig populær. Hverken hos pendlerne:

- Nej, det synes jeg er en dårlig ide, siger Frank Philipsen.

Eller hos Venstre:

- Det vil blive opfattet som en ekstra skat, og det går vi ikke ind for, siger Venstres trafikordfører, Kristian Phil Lorentzen.

 Socialdemokraterne derimod er mere positive:

- En betalingsring er bestemt en mulighed, så længe indtægterne går, dels til at nedsætte afgifterne på biler, dels til at udbygge den kollektive trafik, siger Magnus Heunicke, trafikordfører for Socialdemokratiet.

Og det kan være det slet ikke er så upopulært endda.

I Stockholm havde de trængselsproblemer som i København. Så Riksdagen lavede et forsøg.

I en periode på seks måneder belv der indført en betalingsring, så bilister skulle betale for at køre ind og ud af Stockholm centrum. Efter et halvt år måtte bilisterne så selv bestemme, om ordningen skulle være permanent eller ej.

På det tidspunkt var 75 procent af indbyggerne imod en betalingsring.

- Effekten var enorm, siger Jonas Elliason i dag. Han er trafikforsker på Den kongelige Tekniske Højskole i Stockholm og har fulgt forsøget.

- Fra den ene dag til den anden forsvandt 20-25 procent af bilerne. Det var som om der bare var fri bane, siger han.

Det gjorde at folkestemningen vendte. Ved afstemningen besluttede indbyggerne i og omkring Stockholm rent faktisk at gøre betalingsringen permanent.

I dag er bilismen faldet med 15 procent i Stockholm centrum, og 75 procent af indbyggerne er for betalingsringen. Pengene der bliver tjent på ringen går udelukket til nye trafikanlæg og forbedringer i den kollektive trafik.

Besøg TV2 ØSTs temaside om FERMTIDENS TRAFIK


Nyhedsoverblik