Bankchef: Den bedste løsning

Selvom de har mistet penge, har de store aktionærer i Spar Lolland forståelse for konkursen, siger direktør.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Kampen for overlevelse har været hård for Sparekassen Lolland, der efter et besøg fra Finanstilsynet har set sig nødsaget til at begære sig konkurs og lade sig overtage af Jyske Bank. Det fortæller administrerende direktør Ulrich Jespersen, der trods alt er tilfreds med løsningen.

- Ud fra de givne muligheder er det en knaldgod løsning. Vi får noget ro på Sparekassen Lolland. En varig løsning, som er stabil. Vi får sikret alle vores indskydere, og vi tager alle vores ansatte med over i Jyske Bank.
- Selvfølgelig havde jeg helst set, at vi kunne have reddet aktionærernes penge. Det har bare ikke været muligt, og så blev det sådan her. Vi har været i dialog med Jyske Bank noget tid, så det var noget, vi gerne ville, siger direktøren.

Mødt med fortåelse
Med bankens krak er alt tabt for de hårdtprøvede aktionærer i banken. Men ifølge direktøren har han indtil videre kun mødt forståelse.
 - Jeg har snakket med nogle af de store aktionærer, og de har sagt "fair enough", du har gjort, hvad du kunne. De har godt kunnet se, at det var en hård kamp.
 - Da jeg overtog posten i slutningen af marts sidste år meddelte jeg med det samme, at jeg syntes, at situationen var alvorlig. Lige til at starte med havde jeg en forventning om, at nu havde jeg fået renset ud.
 - Men vi har hele tiden sagt, at det var alvorligt. Vi har kæmpet en indædt kamp for at skaffe de penge, siger direktøren.

Kan forstå bitre aktionærer
Han kan godt forstå, hvis han på et tidspunkt vil møde bitre aktionærer. Men så må de rette bitterheden mod bankkulturen i 2004 og årene derefter.
 - Hvis man vil være bitter, kan man være bitter over, at banken blev hårdt gearet i årene 04-08. Det er de lån, vi har siddet og kæmpet med, siger Ulrich Jespersen.

Jyske Bank overtager alle bankaktiviteter - herunder kunder, medarbejdere og filialer i Sparekassen Lolland. Overtagelsen omfatter alle 45.000 kunder i Sparekassen Lollands afdelinger og 70.000 kunder i FinansNetbanken.

      /ritzau/

 


Nyhedsoverblik