Alarm over billige kinesere

Store statsejede kinesiske selskaber vil gå efter at bygge de store projektet på Sjælland, advarer Dansk Byggeri.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Sjælland risikerer at gå glip af et boom af nye arbejdspladser, når den nye jernbane på Sjælland og broen over Femern Bælt skal bygges. Alene jernbanen fra København til Ringsted via Køge er et projekt til 10 milliarder kroner. De store byggeprojekter er magneter for billige statsejede kinesiske entreprenørselskaber, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten i dag.

De kinesiske arbejdere har store statsmidler i ryggen - og dermed kan de totalt udkonkurrere europæiske selskaber. Advarslen kommer fra den fælleseuropæiske organisation for entreprenørselskaber FIEC, der kraftigt opfordrer EU-Kommisionen til at dæmme op for ublu konkurrence fra Kina og andre store ikke-EU-lande.

FIEC ser et motorvejsprohekt i Polen som et varsel om, hvad der er i vente. Her bød et statsejet kinesisk selskab under 50 procent af motorvejens udbudspris.

I Dansk Byggeri er man bekymret.

- Vi er overbeviste om ,at turen nu er kommet til Europa. Vi vil gerne konkurrence på fair vilkår, men her er der tale om konkurrence mod store kinesiske statsmidler, siger Lars Storr-Hansen, som er adm. direktør.


Nyhedsoverblik