6000 cyklister krydser Storebæltsbroen

Lørdag den 12. september cykler 6000 cyklister over Storebæltsbroen. Bilister vil skulle beregne ekstra tid, når de skal over broen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der er tale om en stor, folkelig event, når 6.000 cyklister triller over Storebæltsbroen lørdag den 12. september. Udover en meget lang cykeltur på enten 380 kilometer eller 200 kilometer får cyklisterne en helt anderledes oplevelse af Storebæltsbroen med på vejen, idet man normalt kun ser broen fra indersiden af en bil, skriver arrangøren i en pressemeddelelse.

Det er Veggerby Sport & Kultur, som står bag det gigantiske cykelarrangement, der sætter Danmark på landkortet som en af verdens førende cykelnationer med en motions-pendant til store udenlandske løb som svenske Vätteren Rundt og norske Styrkeprøven.

- Det er et virkelig stort arrangement, hvor flere end 1.000 mand stiller op og hjælper. Løbet har været under forberedelse i to år i tæt samarbejde med myndighederne og Sund & Bælt. Vi har haft stor fokus på sikkerhed for både deltagere og øvrige trafikanter, og vi håber, at alle tager godt imod de mange tusinde cyklister, som 12. september kører tværs over Danmark, siger Jens Veggerby, arrangør og administrerende direktør i Veggerby Sport & Kultur.

Trafikken bliver berørt

Trafikken på Storebæltsbroen kan ikke undgå at blive berørt af cykelløbet, så skal man over broen 12. september, skal man beregne ekstra tid til turen. Under cykelløbet vil der være dobbeltrettet trafik i retning mod Fyn, og vejens status ændres fra motorvej til almindelig landevej med hastighed på 80 kilometer i timen. De ændrede forhold træder i kraft klokken 13.30 i retning mod Fyn, og klokken 15 omlægges trafikken i retning mod Sjælland. Trafikken forventes at være normal igen omkring klokken 21.

Der er udarbejdet detaljerede planer for skiltning på ruterne. Ruterne er generelt ikke afspærret, og der skal køres efter færdselsloven.

Dog vil følgende steder være berørt:

  • Start: Aarhus fra Ceres Arena  – start fra Odense:  Odense Idrætspark – mål: København DGI-byen.
  • Området omkring Ceres Arena vil være afspærret frem til kl. 13.
  • Munkebjergbakken ved Vejle vil være ensrettet fra fjorden kl. 11-16.30
  • Gl. Lillebæltsbro: Kun ét spor for bilister og trafikreguleret kl. 12-16.
  • Mål DGI-byen: afspærret opløb fra Enghavevej til Tietgensgade kl. 10 lørdag - kl. 06 søndag.

Fakta:

  • 500 gange jorden rundt
  • At gennemføre et løb af denne længde kræver træning på minimum 3500 kilometer før løbet. Med 6000 cyklister svarer det til 21.000.000 cyklede kilometer – eller mere end 500 gange rundt om jorden på bare dette ene løb, som forbinder landsdelene i en stor folkelig og sund event med deltagere fra hele verden.

Danmark som cykelland

Danmark har en lang tradition for cykling. Infrastrukturen er meget cykel-venlig, idet der overalt findes markerede cykelruter og cykelkort. Det bløde landskab og den meget varierede natur og i alt 7000 km smuk kystlinje gør Danmark oplagt til cykelferier med oplevelser, der ligger som perler på snor og venter. Cykel-netværket er unikt med 11 ruter, i alt 4000 km, der forbinder mange dele af landet, og de større byer.

  • 36 % af alle voksne danskere cykler mindst en gang om ugen til arbejde.
  • 45% af alle skolebørn cykler til skole.
  • Der sælges 500.000 cykler årligt.
  • Ni ud af ti danskere ejer en cykel.
  • Danske cykelstier er unikke, idet en fortovskant beskytter cyklisterne fra kørebanen.
  • Standardmål for cykelstier er brede, 2,2 meter, hvilket gør det muligt at cykel side om side, samt overhale uden stor fare.
  • Der er sat nye mål for cykelstier i København, 2,5-2,8 meter, som gør det muligt at cykle tre mand ved siden af hinanden.
  • Aarhus kommune har stor fokus på cykling for sine borgere. I byen cykler 25 % til arbejde hver dag, og kommunen forsøger at øge antallet. En storstilet cykel-kampagne til 250 mio.  har sat byen på kortet som en af de mest cykelvenlige byer i landet og i verden. Projektet betyder bl.a. nye cykelruter, øget trafiksikkerhed, tydeligt skiltning, cykel-målere og elektroniske cykel-displays i byen med informationer.
  • Odense var den første by i DK med massiv fokus på cykling. Cykling er i dag det stærkeste kendetegn for Odense. 500 km cykelsti, cykelpumpe-stationer,  cykeludlejning, inden- og udendørs cykelparkering og mange gader forbeholdt cyklister kendetegner Odense.
  • København i top med cykling. En tredjedel af al trafik foregår ved pedalkraft. I årtier har hovedstaden investeret i en verdensklasse-cykel-infrastruktur, som sætter cykler før biler. Et fænomen kendt i udlandet som 'Copenhagenisation'. Byer verden over, fra New York til Melbourne, ser i dag på Købehavn som forbillede for et moderne og økovenligt storbyliv.

Nyhedsoverblik