Mange virksomheder går konkurs

Antallet af konkurser er steget voldsomt i løbet af de senere år. Hver måned må 500 virksomheder dreje nøglen om. Og på trods af små lyspunkter i økonomien er det stadigvæk det det højeste antal siden anden verdenskrig.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Bag de tørre tal gemmer der sig skæbne-historier om familier, der ofte kæmper en hård kamp, inden de til sidst tvinges til at trække stikket.

<p>Antallet af konkurser er steget voldsomt i løbet af de senere år.

 

Netop nu er det svært at overskue, hvordan udviklingen tegner sig i horisonten. For hvad er holdbarheden af de mange hjælpepakker, som regeringer verden over har vedtaget for at hjælpe økonomien i gang i forlængelse af finanskrisen?

Ingen ved det vel reelt, selvom den umiddelbare effekt har været positiv. For med den store gældsætning, som i Europa blandt andet har udmøntet sig i et forstærket pres på Euroen, er mange lande tvunget til at føre en meget restriktiv finanspolitik i de kommende år. Konsekvensen kan meget vel blive et konjunkturmæssigt tilbageslag, hvis ikke økonomien forinden da er blevet mere selvkørende. Alene usikkerheden herom påvirker forbrugertilliden og renten, som er to af de væsentligste parametre at forholde sig til for mange danske virksomheder, fordi vi med en meget åben økonomi mærker udslagene på konjunkturbarometret særlig stærkt.

Under sådanne forhold er det ikke nemt at drive virksomhed. I Early Warning, der hjælperhjælper kriseramte virksomheder gratis og uvildigt gennem en finanslovsbevilling, er vi førstehåndsvidner til, hvor svært det kan være. Siden vores start ultimo 2007 har vi hjulpet over 1300 virksomheder. Målet er at hjælpe til enten at lukke på en måde, der ikke handlingslammer ejeren, eller fortsætte virksomheden på baggrund af krisehjælp fra en af vores mange frivillige rådgivere, som rekrutteres blandt erfarne virksomhedsledere.

Det har vist sig, at denne ”kollega til kollega”-rådgivning fungerer fantastisk godt. Det ved vi fra mange taknemlige tilbagemeldinger fra de berørte virksomhedsejere. Desværre ser det ud til, at virksomhederne i større grad end tidligere henvender sig alt for sent. Vores tal siger, at af de virksomheder, som henvender sig, er tallet for, hvor mange der må lukke, steget fra 19 % til 30 % fra første til andet halvår i 2009. Og det ser ud til at være blevet endnu værre i 2010.

Jeg kan kun opfordre virksomheder, der er i vanskeligheder, til at benytte sig af tilbuddet. Og lad være med at vente for længe. Hvis en virksomhed først henvender sig ”fem minutter i tolv” er der et begrænset råderum for at handle. Erfaringen viser, at jo tidligere en virksomhed henvender sig, jo bedre er overlevelseschancerne. Så selv om du ikke opfatter din virksomhed som decideret kriseramt, men måske blot i begyndende vanskeligheder, er jeg sikker på, du kan få udbytte af at få en af vores erfarne rådgivere til at hjælpe dig. Prøv det – om ikke andet så for en sikkerheds skyld. Det koster ikke noget.

Hvad er Early Warning?
Early Warning er et af initiativerne i regeringens globaliseringsstrategi, der har til formål at gøre Danmark til verdens mest konkurrencedygtige samfund. Organisationen, der er lokaliseret i de fem regionale væksthuse og finansieret af Erhvervs- og Byggestyrelsen, hjælper kriseramte virksomheder med at overleve eller lukke på en ærlig måde, der ikke handlingslammer ejerne.
Fordelt over hele Danmark er der i alt 14 konsulenter, der driver Early Warning med udgangspunkt i de regionale væksthuse, og derudover er der tilknyttet over 130 frivillige rådgivere, som arbejder ulønnet og rekrutteres blandt erfarne erhvervsledere. Læs mere på www.earlywarning.dk

Hvad sker der, når en virksomhedsejer kontakter Early Warning?
Første skridt er at ringe til en erhvervskonsulent i det regionale væksthus i den region, man bor i, og man finder hurtigt frem til den rigtige person på www.earlywarning.dk. Konsulenten, man får i røret, har stor erfaring i at tale med kriseramte virksomhedsejere, og han eller hun vil umiddelbart koncentrere sig om at skabe en god dialog og registrere nogle relevante data om virksomheden.
Dernæst vil konsulenten aftale tid til den indledende screening for at få overblik over, hvorvidt opgaven er at hjælpe virksomheden til at leve videre eller lukke på en måde, der også tjener virksomhedsejerens interesser. I denne fase vil konsulenten - i samarbejde med virksomhedsejeren - analysere situationen dybere og se kritisk på, om virksomhedens forretningsgrundlag er bæredygtigt, eller om det skal det ændres. Som led heri kan indgå forhold som finansieringsgrundlaget, frasalgs- eller opkøbsmuligheder, styrkelse af forretningsprocesser mv.
Er vurderingen, at virksomheden er levedygtig, får virksomhedsejeren tilbud om at blive hjulpet af en af Early Warnings frivillige rådgivere.

 

 


Nyhedsoverblik