Tre kilometer fra Puttgarden i Femern Bælt ligger resterne af orlovsskibet Lindormen, som sank i 1644.
- Lindormen er et vigtigt fund, et vigtigt monument, fordi, den er fra en tid, hvor vi ikke ved så meget om skibsbyggeri, siger Martin Segschneider, som er projektleder hos Archäologisches Landesamt Schleswig-Holstein.
Lindormen sank under et søslag mod en svensk-hollandsk flåde. Der gik ild i skibet, før det gik ned. Man har tidligere taget blandt andet bronzekanoner op fra vraget.
Dækkes til
Vraget ligger på cirka 24 meters dybde. Nu skal det dækkes til med 4000 kubikmeter sand og småsten.
Lindormen skal dækkes til for, at det er beskyttet, når Femern-forbindelsen skal etableres, så fritidsdykkere ikke kan tage ting fra vraget og for at små skadedyr ikke ødelægger de resterende vragdele.
- Specielt pæleorm og pælekrebs. Det er to dyr, som spiser træ. De kan spise masser af træ og spiser også af vraget, fortæller Martin Segschneider.
Skibet Merete Chris sejler ud med 175 kubikmeter sand ad gangen.
Dansk skib i tysk farvand
Lindormen var et dansk orlovsskib, men da det nu ligger i tysk farvand, er det Tyskland, som ejer det. Alligevel er det Femern A/S, som står for at dække vraget til.
- Danmark har jo opgaven at lave den faste forbindelse fra kyst til kyst. Derfor er det vores opgave at gøre det her, siger Leif Sjøgren, som er koordinator for de arkæologiske udgravninger i forbindelse med Femern-forbindelsen.
Der er et par grunde til, man ikke tager vraget op fra havbunden.
- Det ville være meget besværligt at få det op, fordi, det ligger i stumper og stykker dernede. For det andet, så ville det være alt for dyrt, siger Leif Sjøgren, Femern A/S.
De forventer, at tildækningen af Lindormen vil være færdigt omkring den 15. maj – alt afhængigt af vejret.