30.000 fuldtidsjobs spildt i trafikken

Vi spilder tid, og det koster samfundet masser af penge. Region Sjælland er den største pendlerregion i Danmark, men hvor galt står det egentlig til?

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

På en liste over de kommuner i Danmark, hvor flest borgere pendler over 50 kilometer til arbejde, er Region Sjælland den absolutte topscorer. De første ti pladser går nemlig udelukkende til sjællandske kommuner. Det drejer sig om: Faxe, Sorø, Ringsted, Vordingborg, Holbæk, Næstved, Odsherred, Stevns, Slagelse og Guldborgsund. I Faxe Kommune pendler over 20 procent af borgerne for eksempel over 50 kilometer for at komme på arbejde.

Lars Jensen er en af dem, der hver dag tager turen mod København. Han bor i Vordingborg og arbejder i Advedøre.

- Jeg kan jo lige så godt lade være med at blive irriteret over køen. Den er der jo alligevel, så jeg kører bare, men jeg skal da ærligt indrømme, at jeg synes, at det er kedeligt, siger han.

De tal, der gør køreturen sur for Lars Jensen, taler deres helt eget sprog. Det går nemlig langsommere end tidligere på motorvejen. På Køgebugtmotorvejen kørte pendlerne tidligere 48 km/t i gennemsnit. Nu kører de kun 22 km/t. På Holbækmotorvejen er hastigheden faldet fra 83 km/t til 47 km/t. Det nye spor ved Greve har hjulpet, men det er en stakket frist.

- Lige nu ser vi en effekt af det nye spor, men det er bare et spørgsmål om tid, før der bliver trængsel igen. Erfaringer viser, at man ikke kan bygge sig ud af trængselsproblemer, siger trafikforsker Jeppe Rich fra Danmarks Teknisk Universitet.

Det går ikke meget bedre på skinnerne, end det gør på motorvejene.

- På mange strækninger kører togene langsommere, end de gjorde for 10 år siden. Problemet er, at der mangler skinner ud af København, siger Alex Landex, trafikforsker, Danmarks Tekniske Universitet.

Mange spilder altså tiden på blandt andet Sydbanen og Nordvestbanen. Det samme gør bilister på motorvejen. Ifølge en undersøgelse fra Dansk Byggeri, bliver der faktisk spildt intet mindre end det, der svarer til 30.000 fuldtidsjobs i trafikken hver dag.

- Det er et stort problem, og det svækker vores konkurrenceevne overfor udlandet. Vi har brug for en løsning på problemet nu, siger Finn Bo Frandsen fra Dansk Byggeri.

- Jeg kunne godt ønske mig, at politikerne tænkte på, hvordan de kunne forebygge i stedet for at helbrede, som de har gjort med et nyt spor på Køgebugtmotorvejen. Det ville være bedre, hvis de tænkte i alternativer og hvordan, man kan forbedre den kollektive trafik, siger Lars Jensen fra Vordingborg.

Besøg temasiden om FREMTIDENS TRAFIK


Nyhedsoverblik