1 million kroner på vej til cykellegebaner i nord og syd

Der er cykellegebaner på vej i Odsherred og Guldborgsund Kommuner. Cyklistforbundet har i samarbejde med Nordea-fonden netop uddelt fem millioner kroner til formålet i ti kommuner.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Cyklistforbundet har med støtte fra Nordea-fonden tildelt samlet fem millioner kroner kroner til ti kommuner til anlæg af cykellegebaner de næste to år, og Odsherred og Guldborgsund Kommuner er blandt de heldige. Med den kommunale medfinansiering bliver beløbet til banerne tredoblet - og det markerer startskuddet til for alvor at udbrede en nyskabende aktivitet i Danmark: Cykelleg. Det skriver forbundet i en pressemeddelelse.

Fredag får ti kommuner besked om, at de hver har fået tildelt en halv millioner kroner til at anlægge en cykellegebane. Kommunerne har søgt midler til de børnevenlige baner i en pulje, som Cyklistforbundet oprettede med støtte fra Nordea-fonden i år.

- Vi er glade for den store interesse, der har været fra kommuner over hele landet for denne pulje. Vores mål er at bidrage til et godt byliv, og projektet giver nogle helt nye muligheder for, at børn i fællesskab kan udvikle og lege sig til at blive cykelsikre. Og det mål deler vi åbenbart med mange kommuner. For selvom der var krav om mindst 50 procent medfinansiering, så har vi alligevel haft langt flere ansøgere, end der var midler til, og de udvalgte kommuner har bidraget flot til banerne, siger direktør Klaus Bondam i Cyklistforbundet.

Med den kommunale medfinansiering bliver det samlede beløb, der nu vil blive brugt på cykelbaner over hele landet på over 15.000.000 kroner..

Hvad er en cykellegebane?

Kort fortalt er en cykellegebane et sted, hvor man kan træne sin cykelsikkerhed det vil sige de basale cykelmanøvrer som at holde balancen, starte og bremse sikkert, styre med én hånd, se til siden og tilbage uden for meget slinger, lære at orientere sig i forhold til andre og meget mere.

- Cykellegebaner er nyt i Danmark – faktisk findes der kun enkelte baner af den kvalitet, som de kommuner nu går i gang med. Det skyldes, at vi har stillet nogle særlige krav til projekterne, blandt andet til areal og aktivitetsmuligheder, så banerne vil give børnene en sjov og udfordrende oplevelse, hvor de vænner sig til at cykle og styrker deres kropsfornemmelse og motorik. For at nå det mål har vi også tilknyttet en landskabsarkitekt og en bevægelsespædagog, som vil rådgive kommunerne. For cykelbaner er ikke en hyldevare, men et relativt nyt fænomen i Danmark, udtaler Klaus Bondam.

Også for voksne

Cykellegebaner vil kunne bruges af børn, der er ved at lære deres cykel at kende, og børn, der allerede cykler godt. Men også voksne med behov for cykeltræning for eksempel folk fra lande uden en cykelkultur eller ældre, der ikke har cyklet længe vil kunne bruge banerne.

- Danmark er et af verdens bedste cykellande, men vi bruger ikke cyklen så meget som tidligere, og de gode cykelvaner er sat under pres. Derfor er vi glade for, at så mange kommuner vil være med til at udbrede cykelleg med nogle permanente baner rundt om i landet. Sammen styrker vi den unikke cykelkultur, som folk fra nær og fjern kommer til Danmark for at lære af, siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.

De ti kommuner, der nu går i gang med cykellegebanerne, er blevet udvalgt ud fra, hvordan deres ansøgning matchede en række kriterier. Blandt andet egnet lokalitet, medfinansiering, kvalitetskrav, forpligtelse til vedligehold med mere. Banerne forventes at stå færdige løbende de næste to år.

Udover Odsherred og Guldborgsund Kommuner har Gentofte, Høje Taastrup, Kolding, Nyborg, Silkeborg, Varde, Aabenraa og Aalborg fået tilskud til cykellegebaner.

 


Nyhedsoverblik