Vognmænd: Vindgrænser på Storebælt kan forhindre ulykker

02:36

Se indslaget: Her til aften kører trafikken nu næsten normalt over Storebælt, men det har været en lang dag for de bilister, der skulle krydse broen. I næsten fire timer var broen spærret i begge retninger. Og det gav meget lange køer. Video: René Lind

Brancheorganisation for vognmænd mener, at forbud på kørsel over Storebæltsbroen er en god idé.

Hvis man skal mindske antallet af ulykker på Storebæltsbroen ved kraftig vind, er det en god idé helt at forbyde kørsel i stærk vind frem for blot at fraråde chauffører at køre over.

Sådan lyder det fra DTL-Danske Vognmænd, som repræsenterer vognmænd med samlet knap 10.000 lastbiler.

- Det er en god idé at lægge nogle niveauer ind, hvor man forbyder kørsel med lette køretøjer i stedet for at lade det være op til den enkelte chauffør, for så er der en risiko for at fejlvurdere vinden og dermed risikere ulykker, siger administrerende direktør Erik Østergaard.

Artiklen fortsætter under billedet.

Storebæltsbroen var lukket helt i begge retninger på grund af uheldet mandag. Foto: Presse-fotos.dk

Lammede trafikken i fire timer

Mandag væltede en lastbil med en tom vogn på Storebæltsbroen, selv om myndighederne havde frarådet vindfølsomme køretøjer - som lette lastbiler og campingvogne - at krydse broen.

Ulykken lammede trafikken i fire timer, og flere partier i Folketinget vil nu se på, om reglerne skal strammes, og der skal indføres forbud mod kørsel ved kraftig blæst.

- Jeg kan ikke se, at vi skulle have nogen problemer med det forslag. I dag har broen været lukket i flere timer, og rigtig mange mennesker er blevet påvirket, siger Erik Østergaard.

En udfordring er de mange udenlandske chauffører

De nuværende regler er, at vindfølsomme køretøjer bliver advaret mod at køre over broen, hvis det blæser mere end 15 meter per sekund.

Artiklen fortsætter under billedet.

Erik Østergaard, administrerende direktør i brancheorganisationen DTL. Foto: TV ØST

Først når det stormer med en vindhastighed over 25 meter per sekund, bliver broen lukket for al trafik.

Erik Østergaard erkender, at det er chaufførernes ansvar at lytte til myndighedernes anvisninger.

- Det er chaufførens vurdering i det givne tilfælde. Det er ham, der har ansvaret for bilen, han sidder i.

- En af de udfordringer, der kan være, er, at der er rigtig mange udenlandske chauffører, der måske ikke registrerer, at der er en anbefaling om ikke at køre over, siger Erik Østergaard.

Han mener derfor, at det er ekstra vigtigt, at myndighedernes anvisninger også er på andre sprog end dansk.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App