Vikarer fra Blomstergården: Det er ledelsen og arbejdsmoralen, den er gal med

To vikarer, der har været på Blomstergården, kan godt forstå den kritik demensplejecentret i øjeblikket får fra pårørende.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Der er efter min opfattelse tale om enkelte medarbejdere, der ikke udviser en fagligt funderet og acceptabel adfærd.

Det var beskeden fra Sorø Kommunes social- og sundhedschef, Søren Wollesen, da han blev præsenteret for de skjulte lydoptagelser fra demensplejecentret Blomstergården, der de seneste dage har dannet grobund for skarp kritik af centret.

Den udlægning er to vikarer, der har været tilknyttet centret i Dianalund, dog ikke enige i. 

Plejecentret Blomstergården
Læs også
Hård kritik af tonen på plejehjem: ”Skal du have et klap i røven?”
Plejecentret Blomstergården
Læs også
Hård kritik af tonen på plejehjem: ”Skal du have et klap i røven?”

”Nu gider jeg kraftedeme ikke mere”

- Det er selvfølgelig ikke dem alle sammen, for der er også udmærket personale dernede – det skal der slet ikke herske nogen tvivl om. Men der er nogle, der kører en meget stiv og lidt grov tone, og det påvirker også beboerne, fortæller en tidligere vikar på stedet, der ønsker at være anonym.

Kvinden, der ikke længere har tilknytning til stedet, har ved flere lejligheder oplevet, at Blomstergårdens personale er gået over stregen i forhold til de demente beboere.

- Der var en bestemt beboer, som kunne have nogle dage, hvor han ringede meget på klokken. ”Nu gider jeg ham kraftedeme ikke mere!,” lød det så fra en medarbejder.

quote Har de ikke hjertet med alligevel, når det kommer til stykket?

Vikar, Blomstergården

Hellere kaffe end arbejde

En anden kilde, TV ØST har talt med, som er vikar og blandt andet har sin gang på Blomstergården, kan også berette, at personalet hellere vil drikke kaffe end at tage sig af beboerne.

- Man bør jo bruge sin tid på borgerne, når man er der, og det føler jeg ikke, at medarbejderne gør. Når de sidder og drikker kaffe i fælleskøkkenet, hvor borgerne også er, kan de godt finde på at ignorere dem, hvis de forsøger at skabe kontakt eller at sige noget.

Vikaren mener, at det er indstillingen og arbejdsmoralen, den er gal med hos personalet på Blomstergården.

- Der er en meget høj normening. Man tager sig af to-tre borgere om dagen, hvor det andre steder er fem-seks, man har ansvaret for. Derfor har jeg nogle gange foreslået at gå en tur med et par borgere, når nu vi var så mange på arbejde. Hver gang har jeg fået at vide, at der ikke er tid til den slags, selv om medarbejderne lige bagefter bare sidder i køkkenet og snakker igen. 

Blomstergården
Læs også
Flere pårørende til kritiseret plejecenter: Beboerne kommer aldrig ud
Blomstergården
Læs også
Flere pårørende til kritiseret plejecenter: Beboerne kommer aldrig ud

Ingen bleskift i to døgn

I går kunne TV ØST offentliggøre en telefonsamtale mellem en pårørende og en medarbejder på centret. Her kom det frem, at en beboer ikke havde fået skiftet ble i to døgn.

Disse oplysninger kom ikke bag på vikaren, der mener, at personalet ofte har den forkerte tilgang til beboerne.

- Jeg har oplevet, at personalet har sagt, at de slet ikke kunne få lov at skifte ble på en person, og at der så slet ikke har været nogle problemer, når jeg har været derinde fem minutter senere.  Problemet er, at personalet spørger, om beboerne vil skiftes i dag – det er ikke måden at gå til en dement. Hvis de ikke vil skiftes, bør man prøve igen ti minutter senere. 

Ledelsen hjælper ikke til

Læs også
Kommune om behandling af dement: Umenneskeligt og uprofessionelt
Læs også
Kommune om behandling af dement: Umenneskeligt og uprofessionelt

Også den tidligere vikar mener, at personalet burde have forsøgt at få bleen skiftet flere gange.

- Hvor er ledelsen henne i det her? Hvis det i løbet af en formiddag ikke kan lade sig gøre at få skiftet en ble, så må man jo gå til sin ledelse, så de kan finde ud af, hvad man skal gøre. Der skal ikke få to døgn.

Den tidligere vikar mener især, at problemerne på Blomstergården skyldes, at ledelsen ikke engagerer sig.

- Problemet er, at der sidder noget ledelsesmæssigt personale, der er fagligt uddannet, men som ikke kan finde på at give en hånd med. Sådan et sted, hvor der i perioder mangler personale, bør alle mand gå ind og være med. Det er jo ikke ting, vi har med at gøre, det er mennesker. Har de ikke hjertet med alligevel, når det kommer til stykket? Det kan jeg godt komme til at tvivle på.

quote Jeg har aldrig oplevet så dårligt et samarbejde i mine ti år i plejesektoren

Tidligere vikar, Blomstergården

Lederen var bekendt med problemerne

Ud over problemet med den manglende ledelse, er der udprægede samarbejdsproblemer på stedet.

Det betyder, at medarbejderne hver især tager sig af de par beboere, de har ansvar for, og derudover ikke hjælper hinanden, når der er brug for flere hænder til en opgave.

- Jeg har aldrig oplevet så dårligt et samarbejde i mine ti år i plejesektoren, fortæller den tidligere vikar.

På den baggrund valgte hun på sin sidste arbejdsdag på Blomstergården at aftale et møde med lederen efter arbejdstid, så hun kunne belyse nogle af de problemer, hun havde observeret.

- Jeg sad og ventede på hende i halvanden time, men hun dukkede aldrig op. Hun vidste godt, at jeg ville sige nogle ting, så jeg synes, det er synd, at hun ikke tog affære, fortæller den tidligere vikar.

 

Begge kilder i denne artikel ønsker at være anonyme af hensyn til deres nuværende jobs, og det har TV ØST valgt at imødekomme. Kvindernes identitet er redaktionen bekendt.  


Nyhedsoverblik