- Vi er blevet en del af noget større

Mange frygtede, Korsør ville blive en spøgelsesby, når Storebæltsbroen stod færdig. Nu fejrer byen 20 år med befolkningstilvækst og nye arbejdspladser.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Broen har givet Korsør rigtig meget.

Sådan siger Per B. Madsen, erhvervschef i Slagelse Kommune, om Storebæltsbroen, der i dag kan fejre sin 20-års fødselsdag.

Da planerne om Danmarks største hængebro var i støbeskeen, var frygten ellers, at broen ville omdanne Korsør til en spøgelsesby.

quote Vi har fået en saltvandsindsprøjtning og et grundlag for virkelig at udvikle os

Per B. Madsen, erhvervschef i Slagelse Kommune

- Broen har givet os mange muligheder. Det er op til os selv nu at udnytte de muligheder, der er, siger Per B. Madsen

- Vi fik ligeså mange arbejdspladser, som vi dengang mistede. Cirka 2100. Og vores befolkningstal steg fra 20.000 til 21.000, tilføjer han.

Flere arbejdspladser, borgere og grønne arealer

Når erhvervschefen i dag skuer udover bæltet og kigger tilbage i historien, er han ikke i tvivl om, at broen har haft en afgørende betydning for den tidligere havneby.

- Vi fik vi nogle fantastisk store arealer. Hele det gamle jernbaneanlæg, og de gamle færgelejer blev overdraget til os kvit og frit. Der blev lavet bypark og plantet 44.000 træer og buske, der er en smuk kile ind igennem det nordlige Korsør, siger Per B. Madsen og fortsætter.

Læs også
Danskerne tog broen til sig
Læs også
Danskerne tog broen til sig

- Vi fik nogle helt unikke udviklingsmuligheder i den nordlige del af Korsør. Vi kunne pludselig byudvikle helt ud til Musholm Bugt nord for Korsør, og der placerede man så Muskelsvindsfondens ferieby, og vi lavede nogle parcelhuse.

Ifølge erhvervschefen er der med de 2100 nye arbejdspladser også kommet en del nye borgere. Borgere som blandt andet har bidraget til kulturliv og fritidsliv.

- Hvis man summer det hele sammen, har vi fået en noget anden by. Vi har fået en saltvandsindsprøjtning og et grundlag for virkelig at udvikle os, siger Per B. Madsen.

- Vi fik lov til at byudvikle helt ud til strandlinjen

Spoler man tiden tilbage til før 1988, da byggeriet til Storebæltsbroen begyndte, var Korsø kendt som en stor færgeby.

quote Vi er blevet en del af noget større, og det giver også en masse muligheder og sætter perspektiv i tingene

Per B. Madsen, erhvervschef i Slagelse Kommune

- Forhen var Korsør mærket lidt af, at det var en færgeby. Vi havde støjskærme, store færger, der lå med røgudkast og et stort banelegme med godsvogne. Det var en anden by. Det gav også mange arbejdspladser. Alle havde en bror eller en far, der arbejdede ved færgen, fortæller Per B. Madsen.

Men broen har skabet en helt anden samling i Korsør, mener erhvervschefen.

- Byen har fået et helt andet udtryk. Vi har fået nogle byudviklingsmuligheder, vi ikke havde fået, hvis færgerne var fortsat. Vi fik lov til at byudvikle helt ud til strandlinjen.

1600px_colourbox23081586.jpg
Læs også
Fra første spadestik til eftersyn i pylonerne
1600px_colourbox23081586.jpg
Læs også
Fra første spadestik til eftersyn i pylonerne

Storebæltsbroen forbinder i dag Korsør med den vestlige del af Danmark. Tilbage i 2002 var der kun 300 bilpendlere, hvor der i dag er 2055, der krydser broen for at komme på arbejde.

- Vi er blevet en del af noget større, og det giver også en masse muligheder og sætter perspektiv i tingene, siger Per B. Madsen.


Nyhedsoverblik