Hvis du som patient eller pårørende klager over dårlig behandling i sundhedsvæsnet, skal du regne med at vente over et år på at få afgjort, om der er sket fejl eller ej.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid, når en borger klager, er på nuværende tidspunkt 12,1 måneder, oplyser Styrelsen for Patientklager.
En af dem, som er ramt af den lange sagsbehandlingstid, er Marianne Olsen, der har klaget til Styrelsen for Patientklager over sin mors sidste tid på Nykøbing Falster Sygehus. Ifølge Marianne Olsen, som har en sundhedsfaglig baggrund, fik hendes mor en uværdig behandling på sygehuset.
Hun var konstant i smerter og klagede over smerterne til personalet, der lovede at komme med medicinen. Men det var altid to til tre timer forsinket
Sidste år i december døde hendes mor af en aggressiv kræftsygdom efter tre ugers indlæggelse på Nykøbing Falster Sygehus. Eva Olsen havde kræft i bugspytkirtlen, som havde spredt sig til både lever og lunger.
Men det blev et forløb, som datteren beskriver som uværdigt. Ifølge Marianne Olsen blev hendes mor nemlig ikke ordentligt medicineret under sin indlæggelse på sygehuset.
- Min mor blev ikke smertedækket. Hun var konstant i smerter og klagede over smerterne til personalet, der lovede at komme med medicinen. Men det var altid to til tre timer forsinket i forhold til, hvornår hun skulle have haft det, siger Marianne Olsen.
Artiklen fortsætter under billedet.
Det og en række andre forhold omkring indlæggelsen har hun sammenfattet i en klage til Styrelsen for Patientklager, som hun indsendte i januar. Men hun har intet hørt fra styrelsen.
Direktør forstår frustrationerne
Hos Styrelsen for Patientklager forklarer direktør Lizzi Krarup Jakobsen, at man forstår frustrationerne hos Marianne Olsen.
Vi har fuld forståelse for, at det er frustrerende med en uafsluttet klagesag
- Vi har fuld forståelse for, at det er frustrerende med en uafsluttet klagesag. Men vi må heller ikke gå på kompromis med kvaliteten i sagerne. En klage fra en patient eller pårørende er ikke bare et stykke papir, der skal stemples. Det er tit meget komplekse sager, der kræver grundige juridiske vurderinger, der skal sammenholdes med den sundhedsfaglige behandling. Sagerne bliver typisk også vurderet af en ekstern sagkyndig – for eksempel af en læge inden for det relevante speciale, skriver Lizzi Krarup Jakobsen i en mail til TV2 ØST.
- Derfor kan vi ikke sige præcist, hvornår en konkret sag kan afsluttes. Men jeg kan garantere, at vi arbejder hårdt på, at der ikke skal være unødig ventetid på de enkelte trin i sagsbehandlingen, tilføjer hun.
Udflytning presser styrelsen
Årsagen til den lange sagsbehandlingstid af patientklager skal ifølge Lizzi Krarup Jakobsen findes i den daværende regerings beslutning om at udrykke statslige arbejderpladser fra København til andre steder rundet omkring i Danmark.
Tilbage i 2015 flyttede regeringen cirka 80 medarbejdere fra Styrelsen for Patientsikkerhed fra København til Aarhus.
Artiklen fortsætter under billedet.
Ved anden runde af udflytninger i 2018 blev hele opgaven om at behandle patientklager og ankesager om patienterstatning flyttet til Aarhus, hvor det blev samlet i en ny, selvstændig styrelse, Styrelsen for Patientklager. 90 medarbejdere valgte at sige op i forbindelse med udflytningen til Aarhus.
- Det er desværre ikke nogen hemmelighed, at vi har haft en ophobning af sager i forbindelse med, at behandlingen af klagesager er blevet flyttet til Aarhus. Samtidig modtager vi også et stigende antal klager - estimeret cirka 7.000 klager i 2019. Så der er flere årsager til, at sagsbehandlingstiden desværre er blevet længere, oplyser Lizzi Krarup Jakobsen.
Sådan skal ventetiden nedbringes
Styrelsen for Patientklager oplyser i sin årsberetning fra marts i år, at der kan gå op til tre år, før patienter kan regne med en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på ni måneder. Derfor har styrelsen iværksat flere forskellige initiativer for at nedbringe sagsbehandlingstiden.
Det er sket ved en ny organisering, forbedret kapacitetsstyring, reduktion af flaskehalse og ikke mindst rekruttering og oplæring, skriver direktøren i mailen til TV2 ØST uden at konkretisere.
Patientklager er tit meget komplekse og tidskrævende sager. Derfor kommer det også til at tage tid
- Vi har det sidste år ansat rigtig mange nye medarbejdere – både jurister, sundhedsfaglige og andre, der arbejder med sagsbehandling, og her den 2. september starter et hold på 51 nye medarbejdere. Så vi begynder at have en volumen, der i højere grad matcher vores opgaver, så det er i hvert fald et vigtigt skridt i forhold til kortere sagsbehandlingstider generelt, oplyser Lizzi Krarup Jakobsen.
- Jeg glæder mig rigtig meget til, at der starter endnu et hold nye medarbejdere i næste uge, så der er flere til at behandle sagerne. Det er derfor et vigtigt skridt på vejen til kortere sagsbehandlingstid for borgerne. Men patientklager er tit meget komplekse og tidskrævende sager. Derfor kommer det også til at tage tid, før alle er oplært, og styrelsen er tilbage i den forventede flyvehøjde, tilføjer direktøren i mailen.
Ud af de 51 nye medarbejdere, er syv af dem studentermedhjælpere. Alle nyansatte kommer til at indgå i et struktureret forløb, hvor de ifølge får en grundig introduktion til arbejdsopgaverne fra de indledende faser til selve afgørelsen.
Lizzi Krarup Jakobsen har tidligere udtalt, at eventuelle bekymringer om rekrutteringsudfordringer heldigvis er blevet gjort til skamme.
- Vi har fået mange ansøgninger og har både i denne og tidligere runder kunnet ansætte ene højt kvalificerede medarbejdere. Så alt i alt har vi et rigtigt godt hold til det videre arbejde, sagde hun i en pressemeddelelse.
Dermed er den relativt nyetablerede styrelse oppe på cirka 230 medarbejdere.