Skal der køres med roer i døgndrift eller ej?
Der er nu sat et komma i sagen, efter Miljøstyrelsen i et udkast giver Nordic Sugar i Nykøbing Falster tilladelse til at kører i døgndrift.
Det skriver Folketidende.
Udsigten til larmende lastbiler på vejene om natten fik flere naboer til at klage, og derfor blev Miljøstyrelsen sat til at undersøge, hvor meget det egentligt larmer.
Men tilladelsen til roekørsel i døgndrift er betinget af, at sukkerfabrikken etablerer støjdæmpende foranstaltninger af hensyn til fabrikkens omgivelser. Men det er ikke muligt at nå, mener Nordic Sugar, inden årets roe-kampagne begynder i september.
- Nordic Sugar A/S har efterfølgende oplyst, at det ikke er muligt at nå at nedtage roe-opøserhjulet samt støjdæmpe inden kampagnen 2017/2018, står der i udkastet fra Miljøstyrelsen.
Bliver ikke i år
Derfor tyder det på, at der først bliver tale om døgnkørsel i 2018/2019.
- Da en udvidelse ikke bør føre til, at den samlede støj fra virksomheden øges, er det Miljøstyrelsens vurdering, at der ikke kan tillades hverken aften- eller døgnindlevering af roer i den kommende kampagne, lyder det i udkastet.
Som det er i dag, har Nordic Sugar tilladelse til at modtage roer i tidsrummet mellem klokken 06 og 18 fra mandag til lørdag og enkelte søndage om året.
Se eller gense indslaget om roekørsel på Lolland-Falser:
En ny situation
Nordic Sugar har tidligere fortalt TV ØST, at det er nødvendigt for dem at udvide tidsrummet, hvor roerne bliver fragtet, på grund af ændrede regler og kvoter på sukkermarkedet.
- Sukkerpriserne og kvoterne ophører. Vi får en helt anden konkurrencesituation, end vi har haft tidligere, sagde fabriksdirektør på fabrikken i Nakskov, Runi Egholm, i begyndelsen af marts.
- I den forbindelse er vi nødt til at kigge på hele værdikæden, hvor vi kan optimere og effektivisere, så vi stadig er konkurrencedygtige i fremtiden,