Tyske miljøorganisationer vil stoppe Femern-projekt med 600 siders klage

Tyske miljøorganisationer frygter, at byggeriet af en Femern-forbindelse vil skade fisk og fugle. Derfor har de indgivet en klage på 600 sider.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det kan få store konsekvenser for dyrelivet og havbunden, hvis en knap 18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødby og Puttgarden bliver en realitet.

Det mener en række tyske miljøorganisationer, der anfægter en tysk miljøgodkendelse, som blev underskrevet af Tysklands transportminister i januar i år. Organisationerne mener, godkendelsen er ulovlig.

femern2.jpg
Læs også
De tyske myndigheder godkender Femern-forbindelsen: - Det her er en kæmpe milepæl
femern2.jpg
Læs også
De tyske myndigheder godkender Femern-forbindelsen: - Det her er en kæmpe milepæl

Derfor har de nu indgivet en 600 sider lang klage til forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig, skriver fagbladet Ingeniøren.

Der er tradition for, at forbundsdomstolen giver den type klager opsættende virkning. Og det kan betyde, at byggeriet af selve tunnelen ikke kan gå i gang, før klagens opsættende virkning bliver ophævet igen.

Trækfugle kan dø

I klagen slår de tyske miljøorganisationer som blandt andre naturfredningsforeningen Nabu på, at flere trækfugle vil dø på grund af byggeriet. De mener, at miljøgodkendelsens antagelse, om at ingen fugle vil dø, er ukorrekt. Det er i modstrid med et miljøpåvirkningsstudie, der er blevet foretaget, mener de.

- Den computersimulering, der bruges til at argumentere for, at ingen hvilende fugle vil blive forstyrret af byggeriet, er baseret på åbenlyst fejlagtige antagelser, skriver organisationerne i klagen.

Femern-tunnelen
Læs også
Tyske miljø-forsinkelser koster Femern 45 millioner
Femern-tunnelen
Læs også
Tyske miljø-forsinkelser koster Femern 45 millioner

Derudover mener de tyske organisationer ikke, at tunnelen er sikret mod flagermus, og der er heller ikke taget højde for niveauet af støj. Det kan påvirke marsvin negativt under byggeriet, men de frygter også, at larmen fra biler og tog vil påvirke dem, når tunnelen står færdig. De frygter også, at jorden fra udgravningen til tunnelen vil ødelægge fiskenes nuværende gydepladser.

Klagen består af i alt 60 punkter, som alle argumenterer for, at miljøgodkendelsen er udstedt på et ulovligt grundlag og derfor bør trækkes tilbage. 


Nyhedsoverblik