Efter den værste togulykke i 30 år: Trafikstyrelsen advarer mod særlig godsvogn

Efter ulykken på Storebæltsbroen advarer Trafikstyrelsen mod at bruge såkaldte lommevogne. Der er risiko for, at de ikke kan låses godt nok fast.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har udsendt en advarsel mod at benytte såkaldte lommevogne på godstog.

Det sker efter den alvorligste togulykke i 30 år, der den 2. januar kostede otte personer livet. En trailer faldt tilsyneladende af et godstog og ramte et modkørende lyntog, der var på vej over Storebæltsbroen.

Godstog togulykke
Læs også
Efter tragisk ulykke - selskab indstiller kørsel med øltog
Godstog togulykke
Læs også
Efter tragisk ulykke - selskab indstiller kørsel med øltog

Lommevogne er en særlig type godsvogn, som bruges til at transportere sættevogne og containere, og som kan holde en trailer på plads ved hjælp af en låsemekanisme.

Kan måske ikke låses ordentligt fast

Advarslen kommer, fordi Havarikommissionen har identificeret en risiko for, at sættevognen ikke kan låses ordentligt fast, står der på Trafikstyrelsens hjemmeside.

- Styrelsen opfordrer godsoperatører til at udføre ekstra kontrol ved sikring af låsemekanismen, når sættevogne monteres på godsvogne, står der blandt andet.

Togulykke Storebælt
Læs også
Politiet opjusterer dødstal efter alvorlig togulykke
Togulykke Storebælt
Læs også
Politiet opjusterer dødstal efter alvorlig togulykke

Der står samtidig, at advarslen gælder for ”det samlede danske jernbanenet, uanset om der er tale om gods i transit eller ej.”

- Styrelsen går nu i gang med nærmere at afklare, om denne risiko begrænses til bestemte typer af godsvogne eller bestemte typer af skamler/sadler.

Havarikommissionen er i gang med at undersøge årsagen til den alvorlige ulykke. Det foreløbige bud fra dem er, at traileren blæste af godstoget fra DB Cargo, som var på vej fra København med blandt andet tom emballage fra Carlsberg. Det kan dog tage helt op mod et år, inden et endeligt resultat ligger klar.

Sådan her så det ud på Storebæltsbroen efter ulykken den 2. januar.

Nyhedsoverblik