Det vil gå ud over trafiksikkerheden, hvis man stiller om fra at bygge fartkontrollen på primært fotovogne til primært stærekasser.
Sådan advarer Mogens Kjærgaard Møller, administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik, efter at Socialdemokratiet har overvejer muligheden for netop at skifte flere fotovogne ud med stærekasser.
- Der er langt imellem fotovognene. Jeg tror ikke på, at det er til gavn for trafiksikkerheden at begrænse dem yderligere.
- Jeg er helt med på, at man i videre omfang kan arbejde med stærekasser, men lad os i stedet bygge oven på det eksisterende kontroltryk, siger Mogens Kjærgaard Møller.
- En ualmindelig dårlig idé
I efteråret blev 20 ud af 100 fotovogne, der blitzer fartsyndere, fjernet. I stedet kom 20 stærekasser.
Der er ingen tvivl om, at fotovognene har en klar berettigelse. De har nogle helt andre egenskaber, end de faste stærekasser har
Stærekasserne er i modsætning til fotovogne fastmonteret, og bilisterne advares forinden om, at der er fartkontrol forude.
Og Mogens Kjærgaard Møller mener, at det er en "ualmindelig dårlig idé", hvis man helt afskaffer fotovognene til fordel for stærekasser.
- Der er ingen tvivl om, at fotovognene har en klar berettigelse. De har nogle helt andre egenskaber, end de faste stærekasser har.
- Uforudsigeligheden er vigtig at have med i billedet, når man vil lave en effektiv trafikkontrol. Vi mener klart, at der bør være en kombination af stærekasser og fotovogne, siger direktøren.
Målet er mest mulig trafiksikkerhed
Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn, fortæller da også, at han tror, at der skal være en kombination af de to fartmålinger.
Han understreger, at partiet vil have en evaluering af de nuværende stærekasser, før det lægger sig fast på, om der skal udskiftes yderligere.
- Vores mål er mest mulig trafiksikkerhed. Så må vi se, hvordan vi opnår det. Jeg kan godt forestille mig, at man langsomt, men sikkert, får flere stærekasser, men så lidt færre fotovogne, siger han.