Togene kører nu hele vejen til Nykøbing Falster: - Det er en stor lettelse

I dag kørte der for første gang siden marts tog mellem Orehoved og Nykøbing Falster.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der var tydelig lettelse at spore i Banedanmark i dag.

Efter mange måneder med togbus kører der nu igen tog mellem Nykøbing Falster og Orehoved.

- Jeg er rigtig glad for, at togene er i gang med at køre igen. Det har været en meget lang periode, vi har haft lukket for togtrafikken her ned til Nykøbing Falster, så det er en stor lettelse, at vi kan åbne for togene igen, og pendlerne kan komme tilbage i togene, siger projektdirektør i Banedanmark Klaus S. Jørgensen til TV2 ØST.

Han takker for de daglige togrejsendes forståelse under sporarbejdet.

- Det har været en hård omgang for pendlerne, det ved vi godt, så vi er rigtig glade for tålmodigheden, siger projektdirektøren.

Forventer at være helt færdige i 2018

Siden marts har der været indsat togbusser til og fra Nykøbing Falster på grund af sporarbejde.

Læs også
Sidste dag med togbusser - omfattende sporarbejde lakker mod enden
Læs også
Sidste dag med togbusser - omfattende sporarbejde lakker mod enden

Banedanmark er i gang med et omfattende arbejde på togstrækningen mellem Rødby Færge og Ringsted. Og projektet, der i sidste ende skal sikre hurtige tog mellem Ringsted og Femern, er først helt færdigt i 2028.

- Vi skal være helt færdige samtidig med åbningen af den faste forbindelse over Femern Bælt, siger Klaus S. Jørgensen.

Det lavede Banedanmark under sporarbejdet:

  • Ombyggede 14 broer og renoverede, så der er plads til køreledninger og anlæg til fremtidens el-tog.
  • Lundby og Vordingborg stationer blev ombygget med nye gangbroer, perroner, elevatorerer og skinner.
  • Der er opsat støjskærme ved stationerne i Næstved, Vordingborg, Bangsebro og Orehoved.
  • Der er udvidet til tre spor på Orehoved Station.
  • Eksisterende spor blev udskiftet mellem Nykøbing Falster og Orehoved, og der blev lavet forberedelser af jorden til et nyt spor ved siden af det eksisterende spor, så der fremover er dobbeltspor på strækningen.
  • Faunapassager er blevet etableret for at sikre biodiversiteten i lokalområderne.
  • Dæmninger er blevet forstærket flere steder på Sydsjælland og Falster.
  • Der er lavet kurveudretninger på nogle spor, så hastigheden kan øges.
  • I Ring og Remkolde er der blevet bygget pæledæk i undergrunden, så banen er blevet mere stabil og togenes hastigheden kan øges.

- Det, vi har fået lov til at bygge nu, det er fra Ringsted til Nykøbing Falster, og det skal vi være færdige med i to etaper, forklarer han.

Den første etape vil være færdig i 2021. Her vil sporene mellem Ringsted og Næstved være blevet renoveret, og der vil være sat kørestrøm til mellem Ringsted og Næstved. Det betyder, at togene på strækningen vil komme til at køre noget hurtigere, end de gør nu.

Artiklen fortsætter under billedet.

Projektet, der i sidste ende skal sikre hurtige tog mellem Ringsted og Femern, er først helt færdigt i 2028.
Projektet, der i sidste ende skal sikre hurtige tog mellem Ringsted og Femern, er først helt færdigt i 2028. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Frem mod 2023 vil der blive sat kørestrøm til mellem Næstved og Nykøbing Falster, men tidsplanen for arbejdet på strækningen hen over Lolland, ligger ikke fast endnu, men Banedanmark skal være færdige med arbejdet på strækningen samtidig med tunnelen under Femern Bælt åbner.

- Og det forventer vi er i 2028, siger Klaus S. Jørgensen.

Mandag morgen uddeler Banedanmark kaffe til de morgenfriske passagerer fra klokken 06.30 på Nykøbing Falster, Nørre Alslev og Eskilstrup Stationer for at markere, at togene er tilbage på sporet.


Nyhedsoverblik