Færre tog på Sydbanen: Tog til Hamborg skal køre over Storebælt

DSB flytter Hamborg-togene fra Østersøen til Storebælt. Det betyder færre afgange mellem Rødby Færge og København.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

På grund af omfattende sporarbejde på Lolland og Falster og i Slesvig-Holsten kommer DSB’s tysklandstrafik de næste 10 år til at køre via Storebælt.

Det vil betyde færre afgange på strækningen mellem Rødby Færge og København, fortæller DSB’s informationschef Tony Bispeskov til TV2 ØST.

Strejke DSB
Læs også
Efter lang strid:
DSB og personale laver nye lokalaftaler
Strejke DSB
Læs også
Efter lang strid:
DSB og personale laver nye lokalaftaler

- De tre daglige afgange bliver ikke erstattet med andre tog, fortæller Tony Bispeskov, der forklarer, at pendlere på Lolland, Falster og Sydsjælland vinder på andre områder.

Det betyder altså at de pendlere, som før har taget togene mod Tyskland for at komme til for eksempel Næstved i stedet må vælge andre muligheder.

quote De andre tog får glæde af det, fordi der bliver mere plads på strækningen. Det er som at fjerne nogle biler fra motorvejen

Tony Bispeskov, informationschef, DSB.

For eksempel åbner en ny bane mellem Ringsted og København den 1. juni 2019, og den vil på sigt forkorte rejsen mellem Ringsted og København H med omkring fem minutter.  

- Nogle afgange forsvinder, mens nogle bliver hurtigere, siger Tony Bispeskov.

Han lover også, at de tog, der kører over Roskilde på strækningen mellem København og Ringsted, vil blive mere punktlige, når den nye bane, der kører til København over Køge, åbner.

- De andre tog får glæde af det, fordi der bliver mere plads på strækningen. Det er som at fjerne nogle biler fra motorvejen, siger han.  

For lang rejsetid og for dårlig komfort

Skal man i disse måneder rejse med tog til Hamborg, så må man med togbus til Rødbyhavn, hvor man stiger om til tog og færge. Det medfører længere rejsetid og ringere komfort, skriver DSB i en pressemeddelelse.

- Den situation risikerer DSB at skulle gentage i de næste mange år, og det vil vi gerne undgå, og derfor har vi i samråd med de tyske baner, DB, besluttet at køre via Storebælt i stedet, indtil Femern Bælt-forbindelsen står klar, forklarer Tony Bispeskov i pressemeddelelsen.

lundby_station_1.jpg
Læs også
Se billederne:
Her bliver den nye gangbro løftet ind på Lundby Station
lundby_station_1.jpg
Læs også
Se billederne:
Her bliver den nye gangbro løftet ind på Lundby Station

Rejsetiden mellem København og Hamborg vil være en smule hurtigere via Storebælt end over Rødby Færge, skriver DSB. Ændringerne for ruten til Hamborg træder i kraft fra køreplansskiftet den 15. december 2019 og kommer til at vare i ti år frem.


Nyhedsoverblik