På grund af omfattende sporarbejde på Lolland og Falster og i Slesvig-Holsten kommer DSB’s tysklandstrafik de næste 10 år til at køre via Storebælt.
Det vil betyde færre afgange på strækningen mellem Rødby Færge og København, fortæller DSB’s informationschef Tony Bispeskov til TV2 ØST.
- De tre daglige afgange bliver ikke erstattet med andre tog, fortæller Tony Bispeskov, der forklarer, at pendlere på Lolland, Falster og Sydsjælland vinder på andre områder.
Det betyder altså at de pendlere, som før har taget togene mod Tyskland for at komme til for eksempel Næstved i stedet må vælge andre muligheder.
De andre tog får glæde af det, fordi der bliver mere plads på strækningen. Det er som at fjerne nogle biler fra motorvejen
For eksempel åbner en ny bane mellem Ringsted og København den 1. juni 2019, og den vil på sigt forkorte rejsen mellem Ringsted og København H med omkring fem minutter.
- Nogle afgange forsvinder, mens nogle bliver hurtigere, siger Tony Bispeskov.
Han lover også, at de tog, der kører over Roskilde på strækningen mellem København og Ringsted, vil blive mere punktlige, når den nye bane, der kører til København over Køge, åbner.
- De andre tog får glæde af det, fordi der bliver mere plads på strækningen. Det er som at fjerne nogle biler fra motorvejen, siger han.
For lang rejsetid og for dårlig komfort
Skal man i disse måneder rejse med tog til Hamborg, så må man med togbus til Rødbyhavn, hvor man stiger om til tog og færge. Det medfører længere rejsetid og ringere komfort, skriver DSB i en pressemeddelelse.
- Den situation risikerer DSB at skulle gentage i de næste mange år, og det vil vi gerne undgå, og derfor har vi i samråd med de tyske baner, DB, besluttet at køre via Storebælt i stedet, indtil Femern Bælt-forbindelsen står klar, forklarer Tony Bispeskov i pressemeddelelsen.
Rejsetiden mellem København og Hamborg vil være en smule hurtigere via Storebælt end over Rødby Færge, skriver DSB. Ændringerne for ruten til Hamborg træder i kraft fra køreplansskiftet den 15. december 2019 og kommer til at vare i ti år frem.