Tog skal køre langsommere - nu kæmper politikere for nye skinner til udslidt jernbane

Det bliver en sag for transportminister Benny Engelbrecht (S) at sikre midler til at vedligeholde Østbanen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Togene skal køre med kraftigt reduceret hastighed, færre tog i myldretiden og flere skal skifte tog.

Det bliver den nye virkelig for passagerne på lokalbanen Østbanen, der kører fra Køge og til henholdsvis Faxe Ladeplads og Rødvig.

quote Det er et helvede

Joan Sørensen, Tinglev

På grund af slidte skinner, skal hastigheden fra den 15. december nedsættes fra 100 kilometer i timen til 75 kilometer i timen. De nye ændringer betyder, at der vil være færre afgange på den mest benyttede del af banestrækningen fra Hårlev på Stevns til Køge.

- De sidste par dage er vi kommet for sent i skole, fordi der er forsinkelser på togene, siger Lucas Hansen fra Rødvig.

design_uden_navn_1.jpg
Læs også
Region Sjælland har ikke penge til at renovere slidte togskinner
design_uden_navn_1.jpg
Læs også
Region Sjælland har ikke penge til at renovere slidte togskinner

Flere passagerer skal desuden stå op, da en del af sæderne i togene er fjernet, fordi skinnerne ikke kan klare presset af den nuværende togdrift.

- Det er et helvede. Toget er som regel forsinket af enten bøvl med spor eller signaler. Samfundet hernede dør, hvis de ikke holder det ved lige, siger Joan Sørensen fra Tinglev.

Politikere vil gribe ind

Nu er der måske godt nyt for pendlerne på banen. En række folketingspolitikere vil nemlig nu presse på for, at banen kan blive vedligeholdt.

- Det er vigtigt at renovere Østbanen og få den up to date. Det er vigtigt, at vi har velfungerende lokale jernbaner. Det gælder i hele landet, men ikke mindre i det sjællandske end andre steder, siger Rasmus Horn Langhoff (S) til TV2 ØST.

Artiklen fortsætter under billederne.

Der må ikke sidde så mange passagerer i togene som normalt. Derfor er en række sæder fjernet, og pladserne er lukket af.
Der må ikke sidde så mange passagerer i togene som normalt. Derfor er en række sæder fjernet, og pladserne er lukket af.
Østbanen skal køre med reduceret hastighed og med dårligere service på grund af meget slidte skinner.
Østbanen skal køre med reduceret hastighed og med dårligere service på grund af meget slidte skinner.

Enhedslistens Eva Flyvholm vil også have fikset sporene på den gamle bane.

- Det her er noget, som jeg vil tage op med transportministeren. Der er for få penge til vores lokaltog i Danmark og især i region Sjælland, der er så stor. Det er noget, som vi må få løst, siger hun.

En anden tidsalder

Østbanen ejes i dag af Region Sjælland og drives af Movia i selskabet Lokaltog. Banens skinner er dog langt ældre end Region Sjælland.

Skinnerne har således ligget på strækningen siden 1970’erne, og er i dag stærkt mærket af tidens tand og ikke mindst togenes slid.

Artiklen fortsætter under billedet

De omdiskuterede skinner på Østbanen.
De omdiskuterede skinner på Østbanen.

En reparation af skinnerne kan komme til at koste 650 millioner kroner, og det er et beløb, som angiveligt slet ikke kan rummes indenfor det beløb, som regionen tildeles af staten til at drive banen.

Region Sjælland har derfor med støtte fra Køge, Stevns og Faxe Kommuner bedt transportministeren om hjælp til at få banen udbedret.


Nyhedsoverblik