Morten hjælper 15-årige Jonathan med lektier og livet: Der mangler mentorer til anbragte børn

Rundt om i landet kæmper hundredevis af anbragte børn og unge med at hænge sammen socialt og fagligt. Derfor søges der mentorer til at hjælpe.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Gennem et projekt kaldet Lær for Livet bliver ressourcestærke mentorer tilknyttet udsatte børn og unge. Projektet er blevet så stor en succes, at de flere steder efterlyser flere mentorer.

Rundt om i landet kæmper hundredevis af anbragte børn og unge med at hænge sammen socialt og fagligt.

Et projekt kaldet Lær for Livet knytter anbragte og børn unge sammen med en ressourcestærk mentor, som hjælper dem både socialt og med lektierne.

quote Det er synd, at anbragte unge ikke har de samme muligheder som børn med mere ressourcestærke forældre. Så det var egentlig dejligt at kunne få lov til at gøre en forskel

Morten Thomsen, mentor 

Anbragte unge skal have samme muligheder 

For 15-årige Jonathan Muxoll, der bor hos en plejefamilie, har hans møde med kemiingeniøren Morten Thomsen gennem Lær for Livet betydet, at han blandt andet klarer sig bedre i skolen.

-  Jeg er rigtig glad for, at han kommer og hjælper mig. For så har jeg også nogle lidt andre end bare mine plejeforældre, siger Jonathan Muxoll fra Ubby til TV ØST.

En gang om ugen er det umage par mødtes for at lave lektier, men de tager også på ture til for eksempel til Dybbøl Mølle, i biografen og på klatretur.

- Det er synd, at anbragte unge ikke har de samme muligheder som børn med mere ressourcestærke forældre. Så det var egentlig dejligt at kunne få lov til at gøre en forskel, siger Morten Thomsen, som i tre år har fungeret som mentor for Jonathan Muxoll.

Klarer sig dårligere

En undersøgelse lavet af kommunernes landsforening viser, at anbragte unge har sværere ved at klare sig i uddannelsessystemet end unge, som ikke er blevet anbragt. Kun 30 procent af anbragte gennemfører en ungdomsuddannelse. Til sammenligning er det tal 80 procent hos unge, der bor hos deres forældre.

Det er netop det, som Lær for Livet vil ændre på.

- Som anbragt er man dårligere stillet som udgangspunkt, og derfor har man nogle særlige behov, og det kan være godt at få et supplement til det gode arbejde, som plejefamilien laver, hvor der er rent fokus på det faglige og ikke alt andet, siger Illa Westrup Stephensen, der er Direktør for Lær for Livet.

Efterlyser mentorer

I Kalundborg er så mange plejefamilier interesseret i ordningen, at Lær for Livet mangler 10 mentorer for at kunne opfylde behovet. Det forstår kemiingeniøren og den 15-årige godt. Med tiden er de nemlig gået hen og blevet gode venner.  

- Jeg regner med, at jeg skal følge Jonathan i hele hans uddannelse og karriere og se, hvad det bliver til og hjælpe ham, hvis der bliver behov for noget. Det stopper ikke her, siger Morten Thomsen.

Det er ikke kun i Kalundborg, at Lær for Livet mangler mentorer til at deltage i learning camps og hjælpe med lektier. På dette link kan du se mere om, hvordan du kan blive mentor i netop dit lokalområde, og hvor der mangler mentorer.

Til sommer begynder Lær for Livets Learning Camp, som er et intensivt læringsforløb med plads til 100 børn og unge. 


Nyhedsoverblik