Vicedirektør: Sundhedsplatformens gode sider drukner i negative historier

Det er blevet bedre at være patient på de sjællandske sygehuse, efter de begyndte at bruge Sundhedsplatformen - og fremover bliver det kun bedre.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Sundhedsplatformen er en begyndelse, og al begyndelse har sine udfordringer. Men jeg er stolt af indsatsen, og jeg synes, at vi har nået målet for de resultater, som vi forestillede os allerede nu. Men det betyder jo ikke, at vi er i mål med det hele.

Sådan siger vicedirektør Trine Holgersen fra Slagelse Sygehus efter it-systemet Sundhedsplatformen i ét år har været i anvendelse på de sjællandske sygehuse.

quote Med Sundhedsplatformen har vi fået en mulighed for at dele data, ikke bare her på sygehuset men også med de andre sygehuse i regionen

Trine Holgersen, vicedirektør, Slagelse Sygehus

Tanken med it-systemet Sundhedsplatformen var at samle alle patientdata i ét system - lige fra patientjournaler, blodprøvesvar, røntgenbilleder til recepter og uddeling af medicin.

- Med Sundhedsplatformen har vi fået en mulighed for at dele data, ikke bare her på sygehuset men også med de andre sygehuse i regionen, siger hun.

Det er fordele, eksempelvis i en situation, hvor en patient skal have behandling her og nu, og man ikke kan vente på at eksempelvis notater på en diktafon bliver skrevet ud.

Bedre overblik

Sygeplejerske Yvonne Zinn Oversø arbejder til daglig med Sundhedsplatformen på Slagelse Sygehus - og hun oplever daglig, at giver bedre overblik.

- Det er et vigtigt redskab for mig som sygeplejerske, fordi jeg kan se alt om patienten samlet. Når en patient kommer fra et andet sygehus, så kan jeg også se, hvad der tidligere er sket, siger hun.

Hun fortæller, at både gode dårlige sider ved Sundhedsplatformen.

- Sådan er det med alle nye systemer, at de skal tilpasses til vores behov, siger hun.

Vicedirektør Trine Holgersen mener, at de mange negative historier om langsommelighed, fejl og manglende brugervenlighed har taget fokus fra de positive ting i systemet.

- Jeg tænker, at det gør meget - og vi lytter til kritikken. Vi bruger mange kræfter på at være i dialog om både de gode og de dårlige ting i sundhedsplatformen, siger hun.

Hun understreger, at det er en rigtig beslutning at holde fast i systemet.

- Man kan ikke sige nej til digitalisering på sygehusene. Vi står overfor den udfordring, at der kommer flere patienter. Her har vi brug for systemer som Sundhedsplatformen, siger hun.


Nyhedsoverblik