Hver fjerde elev mistrives - nu vil skoler filme undervisningen

Sure lærere, der skælder ud, kan give dårlig trivsel og lav faglighed i skolen. I Faxe Kommune er de begyndt at filme undervisningen i klasselokalerne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Sure lærere, dårlig trivsel, lav faglighed og elever, der går triste hjem fra skole. Det kan være virkeligheden i nogle klasselokaler.

Men nu skal et nyt projekt sætte fokus på, hvordan lærerne skaber bedre relationer til eleverne. Faxe Kommune er en af de kommuner, der er med i projektet, hvor et af redskaberne er, at der bliver filmet i klasseværelset under undervisningen.

Ved hjælp af optagelserne skal lærerne give feedback og hjælpe hinanden med at skabe bedre relationer til eleverne:

quote Det kan være et klap på skulderen, som betyder at man kan gøre en forskel

Lis Rose, lærer på Vestskolen, Haslev

- Det kan være, hvis en lærer har det lidt svært med en relation til et barn. Hvad er det så for nogle små ting – det kan være alt fra mimik til et klap på skulderen,  bare nærvær med barnet – som betyder at man kan gøre en forskel, siger Lis Rose, der er lærer på Vestskolen, Haslev.

Det handler om at blive ekstra opmærksom

De er endnu ikke gået i gang med at filme i klasserne, fordi der først skal samles forældretilladelser.

Silas og Emma med logo
Læs også
Særligt projekt hjalp triste skoleelever
Silas og Emma med logo
Læs også
Særligt projekt hjalp triste skoleelever

Men der er en idé med, hvorfor undervisningen overhovedet skal videodokumenteres. Det er skoleforsker og konsulent Louise Klinge, der står bag.

- Man ved, at 25 procent af eleverne går rundt og oplever, at de ikke har særlig gode relationer til deres lærere. Det er altså en fjerdedel af børnene. Så der er grobund for at sætte fokus på, hvordan vi i højere grad i undervisningen kan styrke det sammenspil, der gør, at børnene kan blive klogere på verden sammen med læreren, siger Louise Klinge, skoleforsker og konsulent.

Artiklen fortsætter under billedet.

25 procent af eleverne går rundt og oplever, at de ikke har særlig gode relationer til deres lærere, siger Louise Klinge, skoleforsker og konsulent.
25 procent af eleverne går rundt og oplever, at de ikke har særlig gode relationer til deres lærere, siger Louise Klinge, skoleforsker og konsulent. Foto: Dorthe Olsgaard - TV2 ØST

Louise Klinge har selv skrevet Ph.d. om betydningen af lærernes adfærd.

quote Det her handler om at blive ekstra opmærksom

Sigurd Brønnum, skoleleder på Vestskolen

Det gælder om at vise man holder af eleverne, være engagerede og møde børnene med respekt.

- Vores lærere og pædagoger er superdygtige og handler meget relations-orienteret. Det her handler om at blive ekstra opmærksom og gå den ekstra mil i forhold til at blive meget mere klar over, hvad man laver inde i klasselokalet, siger Sigurd Brønnum, skoleleder på Vestskolen.

Grænseoverskridende at blive filmet?

Det er frivilligt for lærerne, om de vil være med - for det kræver at man åbner op for døren til klasseværelset og lader kollegerne kigge med:

071031AD_Folkeskolen.jpg
Læs også
Brugen af vikarer i folkeskolen er steget eksplosivt
071031AD_Folkeskolen.jpg
Læs også
Brugen af vikarer i folkeskolen er steget eksplosivt

- Der er måske nogle, der synes det er grænseoverskridende at blive filmet, imens man står og underviser?

- Det forstår man sagtens, for der er rigtig meget på spil, når man står der med ansvaret for så mange børn. Men netop fordi dem, der bliver uddannet på skolen til at give feedback, de bliver trænet i at få øje på, der hvor man lykkedes. Så der er ikke nogen, der bliver udstillet, siger skoleforsker Lis Rose.

quote Jeg håber da på, at vi bliver væsentlig højere i trivsel

Sigurd Brønnum, skoleleder på Vestskolen

- Jeg har ikke noget problem i at de kommer ind og filmer. Der er stunder, hvor det går rigtig godt, og så er der stunder, der kan føles mere kaotiske. Men det er jo en del af det at være lærer, siger lærer Lis Rose fra Vestskolen i Haslev.

Artiklen fortsætter under billedet.

Skoleleder Sigurd Brønnum håber på, at projektet kan være med til at skabe bedre trivsel blandt lærer og elever.
Skoleleder Sigurd Brønnum håber på, at projektet kan være med til at skabe bedre trivsel blandt lærer og elever. Foto: Dorthe Olsgaard - TV2 ØST

Faxe er en af ni kommuner, der er med i projektet. Indtil videre deltager i alt 50 skoler.

- Jeg håber da på, at vi bliver væsentlig højere i trivsel. Og jeg håber så sandelig også, at vi får en anden faglighed ud af det her, siger Sigurd Brønnum, skoleleder på Vestskolen.

- Det kan da betyde alt. Det kan man jo se på børn, at de liver helt op. Det hele handler om, hvorvidt man vil barnet, og det kan barnet aflæse lige med det samme, siger skolelærer Lis Rose.


Nyhedsoverblik