Stort slibetog ruller på de lokale skinner - se hvornår det kommer forbi

Hver dag kører der over 3.000 tog på det danske jernbanenet, og det slider på skinnerne. Foto: Banedanmark

Den særlige skinnesliber kører i januar, februar og marts på Sydsjælland og Lolland-Falster.

Det gnistrer og støjer, når det kører gennem landskabet med sine 32 nøjagtigt indstillede slibesten i nærkontakt med skinnerne.

I januar, februar og marts kører det gnistrende specialtog, der fjerner de bittesmå rifler og bølger i skinnerne, på en række jernbanestrækninger på Sydsjælland og Lolland-Falster.

En nats kørsel koster 165.000 kroner

Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark

Det oplyser Banedanmark.

Det ligner nærmest, at der er gået ild i skinnerne under toget, men når støjen har lagt sig, og den sidste gnist er slukket, så er det ifølge Banedanmark med til at forlænge sporets levetid.

Tidsplan for skinnesliberen

Skinneslibetoget kører efter følgende plan:

 

  • 15.-16. januar: Lejre-Tølløse
  • 16.-17. januar: Tølløse-Holbæk
  • 19.-20. januar: Holbæk-Mørkøv
  • 20.-21. januar: Regstrup-Svebølle
  • 21.-22. januar: Svebølle-Kalundborg
  • 26.-27. januar: Ringsted-Næstved
  • 27.-28. januar: Glumsø-Lundby
  • 28.-29. januar: Næstved-Lundby
  • 29.-30. januar: Lundby-Nørre Alslev
  • 30.-31. januar: Vordingborg-Nørre Alslev
  • 2.-3. februar: Nørre Alslev-Rødby Færge
  • 3.-4. februar: Nykøbing Falster-Rødby Færge
  • 4.-5. februar: Nykøbing Falster-Rødby Færge
  • 5.-6. februar: Nykøbing Falster-Rødby Færge

 

I dagtimerne holder toget i Ringsted (26.-28. januar), Vordingborg (29 januar.-3. februar) og Rødby Færge (4.-5. februar).

 

 

Kilde: Banedanmark.

Se mere

- I fremtiden skal der køre langt flere tog på skinnerne, og derfor er det vigtigt med en effektiv vedligeholdelsesindsats. Skinneslibningen er derfor et vigtigt led i Banedanmarks vedligeholdelsesstrategi, og selv om en nats kørsel koster 165.000 kroner, så er der god økonomi i at sende skinneslibetoget rundt i landet, siger Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark, i en pressemeddelelse.

Over 3.000 tog om dagen

Hver dag kører der over 3.000 tog på det danske jernbanenet, og det slider på skinnerne.

Derfor sendes skinneslibetoget hvert år ud for at patruljere på skinnerne og fjerne rifler og bølger, der opstår på skinnernes overflade af den megen trafik.

Når slibetoget har fjernet de små rifler og bølger på skinnerne, giver det færre vibrationer i sporet fra togene. Dermed går der længere tid imellem, at Banedanmark skal ud at justere sporet og udskifte skinner, sveller og skærver.

Men det skal være skidt før, det bliver rigtig godt, oplyser Banedanmark.

Skinneslibetoget

  • Slibetoget er 95 meter langt og vejer 325 ton.
     
  • Toget har 32 slibesten, der hver især kan indstilles i forskellige vinkler, således at hver enkelt slibesten kan anvendes, hvor der er behov for at fjerne metal.
     
  • Togets højest tilladte kørehastighed er på 70 km/t på danske skinner. Slibningen foregår ved lav hastighed - mellem 3 og 9 kilometer i timen.
     
  • Skinneslibetoget bruges også efter en sporombygning til præventiv slibning af nyanlagte skinner, samt reprofilering af genanvendte skinner.

 

Kilde: Banedanmark.

Se mere

For når skinneslibetoget har udført sit arbejde, kan skinnerne i en kort periode støje en smule mere end før. Men når skinnerne er kørt til, daler støjen med op til 10 decibel, hvilket opfattes som en halvering af støjen.

Slibetoget kører en til ni gange på samme strækning for at fjerne rifler og bølger på skinnerne, og på en nat kan slibetoget i gennemsnit nå at slibe fem til seks kilometer skinner.

Toget kører ifølge Banedanmark om aftenen og natten for at genere den almindelige togdrift så lidt som muligt. Det sker typiske mellem klokken 22.30 og klokken 05.00.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App