Beboere blev lovet hurtigere internet - men så holdt firmaet op med at svare

Beboere i Stenlille har i månedsvis ventet på det fibernet, de har bestilt. Nu forsøger de at råbe internetudbyderen en sidste gang.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Dårlig internetforbindelse er et problem, som mange her i landsdelen bøvler med.

Faktisk er Region Sjælland den region med lavest andel af hurtige bredbåndsforbindelser.

Erik Flintholm og naboen Steen Møller fra Stenlille er ingen undtagelse. Derfor gik de sidste år sammen med 17 andre beboere på deres vej for at søge om fibernet til deres område.

quote Vi har vel skrevet til dem 40-50 gange

Steen Møller, Stenlille

Det gjorde de gennem Fibia, som laver fibernet-projekter på Sjælland og øerne med midler fra en såkaldt fiberpulje. 

Venter stadig

Ansøgningen blev godkendt, og i foråret blev det første spadestik så taget, da et entreprenørfirma gravede fiberkabler ned i jorden.

Artiklen fortsætter under billedet.

I foråret udførte et entreprenørfirma det gravearbejde, der skal til for at få etableret fibernet i husstandene. Men selve tilkoblingen af fibernettet er endnu ikke sket.
I foråret udførte et entreprenørfirma det gravearbejde, der skal til for at få etableret fibernet i husstandene. Men selve tilkoblingen af fibernettet er endnu ikke sket. Foto: Toke Grøndal - TV ØST

- De har gjort et fantastisk stykke gravearbejde, men der er ikke sket mere siden, fortæller Erik Flintholm.

Erik Flintholm venter på, at fiberkablerne bliver tilsluttet hans hus. Det samme gælder naboen Steen Møller som ligeledes har sin ejendom fyldt med huller og kabler efter gravearbejdet.

Siden juni har de to beboere derfor forsøgt at få Fibia til at give et svar på, hvornår arbejdet ville blive afsluttet, men på trods af adskillige e-mails og opkald, har Fibia ikke kunnet give dem klart svar.

- Vi har vel skrevet til dem 40-50 gange, siger Steen Møller.

Fiberpuljen

  • Fiberpuljen støtter bredbåndsprojekter i områder, hvor internethastigheden er særligt lav. Energikoncernen SEAS-NVE står bag finansieringen af Fiberpuljen, mens fibernetselskabet Fibia står for etableringen af projekterne.
     
  • I alt kan 85 nye områder med cirka 3.300 adresser se frem til at få fibernet med midler fra de 100 millioner kroner, der var i Fiberpuljen i 2017.


Kilde: Fibia

De to naboer har i sidste forsøg kontakt TV ØST og sendt bilag af den månedlange mailkorrespondence, som beboerne har haft med Fibias kundeservice.

Korrespondencen viser, at beboerne siden juni har henvendt sig for at få svar på, hvornår de kan regne med at få fiberkablerne tilsluttet. Det har internetudbyderen dog ikke kunne svare på.

I stedet henviser Fibia til selskabets hjemmeside, hvor der løbende bliver opdateret, som projektet skrider frem.

Men hjemmesiden giver ikke svar på, hvornår de kan forvente at blive tilsluttet. I skrivende stund står Nordskovvejens Fiberprojekt, som er det fiber-projekt, de er en del af, som afsluttet.

Artiklen fortsætter under billedet.

Erik Flintholm venter fortsat på, at kablerne bliver tilsluttet husstanden, så familien kan få hurtigere internetforbindelse.
Erik Flintholm venter fortsat på, at kablerne bliver tilsluttet husstanden, så familien kan få hurtigere internetforbindelse. Foto: Toke Grøndal - TV ØST

- Det er frustrerende, at vi ikke kan få en dialog i gang med Fibia, og ikke kan få at vide, hvornår de kommer, tilføjer Erik Flintholm. 

Fibia beklager forløbet

TV ØST har bedt Fibia forholde sig til det forløb, som kunderne i Stenlille har oplevet.

Virksomheden erkender, at beboerne i Stenlille ikke har fået tilstrækkelig kundebehandling. De lover samtidigt, at de vil få den længe ventet tilslutning af fibernet inden året er omme.

- De to huse får fibernet etableret inden jul. Det burde de have haft noget før, og vi har ikke været hurtige nok til at give dem en dato, og vi har ikke forklaret situationen og processen godt nok. Det beklager vi, siger Mette Schlaikjær Kløve, Områdedirektør for Produktion i Fibia.

Bredbånd internet netværk
Læs også
SEAS-NVE bruger millioner til at sikre lokalområder fibernet: Se kort her
Bredbånd internet netværk
Læs også
SEAS-NVE bruger millioner til at sikre lokalområder fibernet: Se kort her

Fibernetselskabet mener desuden, at der er tale om et ærgerligt tilfælde, og at der ikke er et generelt problem med dets kundeservice.

Generelt har vi meget kort responstid hos vores kundeservices, men ind imellem får vi ikke taget godt nok hånd om henvendelserne, men det lærer vi af hele tiden, lyder det fra Fibia.


Nyhedsoverblik