Bagermester Claus Olsen må efter 22 år som bager drejer nøglen i sin butik i det centrale Vordingborg.
Et broarbejde knap 300 meter længere nede ad vejen spærrer nemlig for tilkørende kunder, og det går ifølge ham så hårdt udover butikkens økonomi, at han ikke kan få det til at løbe rundt.
Løbet er kørt. Medarbejderne er fyret, og beslutningen er taget
- Det var ikke det, jeg havde regnet med, og det var ikke derfor jeg købte bageriet for 22 år siden, fordi jeg skulle lukke nu. Så var det måske, når jeg gik på pension, siger Claus Olsen
Men beslutningen er taget, og onsdag den 31. juli langer bagjomfruerne de sidste kajkager over disken til kunderne, som i stedet må købe deres brød og kager andre steder i byen.
Røde tal kom samtidig med broarbejde
Ifølge Claus Olsen er det broarbejdet nede ad vejen, som har givet hans butik dødsstødet. Her er Banedanmark ved at opgraderer Sydbanen, og mens arbejdet står på, er strømmen af forbipasserende bilister faldet markant.
- Det har jo den betydning, at vi har færre kunder, der kommer forbi vores butik. Der er simpelthen lukket hernede ved broen. Hvis man skal forbi, så skal man køre en omvej på fem kilometer, siger han.
Jeg skal tage 2.000 kroner med på arbejde, for det løber rundt
Broarbejdet begyndte først på året, det samme gjorde de røde tal i Claus Olsens regnskaber.
- Det kan vi jo bare se, at vi startede i januar med en nedgang på 15 procent, og vi tænkte, okay, hvis det er det, så holder det nok, så kan vi nok godt køre den igennem. Men procentvis er det blevet større, så vi har et større og større tab, siger han og tilføjer:
- Jeg skal tage 2.000 kroner med på arbejde, for det løber rundt.
Artiklen fortsætter under billedet.
Claus Olsen byggede bagerbutikken om for 10 år siden. Siden har det været svært at drive bagerforretning, blandt andet på grund af ændringer i lukkeloven, og fordi flere supermarkeder har indført bake-off brød.
Men da broarbejdet begyndte, gik det galt for ham.
- Det har så lige været det, der gjorde, at der ikke var mere at tage af, siger Claus Olsen.
Flere virksomheder føler sig ramt
Bagerbutikken i Vordingborg er ikke den eneste virksomhed, der føler sig ramt af Banedanmarks omfattende opgraderingen af Sydbanen.
For nylig fortalt TV2 ØST om Min Købmand og Skovgrillen lidt uden for Næstved. For netop da Banedanmark gik i gang med opgraderingen af Sydbanen, mistede de også kunder
Allerede ved de to første dage havde jeg mistet over 50 procent i omsætning
- Jeg mærker det rigtig meget om morgenen, hvor jeg mangler 90 procent af de håndværkere, der plejer at komme ind og handle. Jeg går ud fra, at de er sendt på store omveje og jo ikke har 10 minutter ekstra til at køre baglæns igen, sagde Charlotte Andreassen, der indehaver af Min Købmand til TV2 ØST.
Hun har klaget til Banedanmark i håbet om at få erstatning for den mistede omsætning.
I nærheden af købmandsbutikken ligger Skovgrillen, som også kunne mærke til broarbejdet.
- Allerede ved de to første dage havde jeg mistet over 50 procent i omsætning, fortalte Dennis Albertsen, ejer af Skovgrillen ved Næstved, dengang.
Derfor har han også sendt en klage til Banedanmark.
- Jeg kan godt se i sol, måne og stjerner, at hvis det her fortsætter som planlagt i fem måneder, kan det hurtigt koste mig mellem en halv og en hel million i manglende omsætning, forklarede Dennis Albertsen.
Artiklen fortsætter under billedet.
I dag lyder meldingen dog sådan her fra Skovgrille.
- Det betyder, at jeg er gået ned i løn. Min kone er gået ned i løn. Heldigvis er det ikke så slemt som frygtet, men det gør stadig ondt. Men det gør stadig ondt, siger Dennis Albertsen, der ifølge ham taber cirka 1.000 kroner om dagen.
Derfor har han forsøgt at få kompensation fra Banedanmark - men uden held.
- De er en tung bureaukrat at have med at gøre. De giver jo ikke noget ved dørene, siger han.
Banedanmark kan ikke udtale sig
Hos Banedanmark kan anlægsdirektøren ikke kommentere de konkrete sager fra Næstved og Vordingborg.
Det er beklageligt, at nogen taber omsætning. Men jeg kan ikke vurdere de enkelte sager
- Det er beklageligt, at nogen taber omsætning. Men jeg kan ikke vurdere de enkelte sager, fordi jeg kender ikke nok til dem til at kunne vurdere, at det er det arbejde, som vi foretager, der er skyld i det hele, siger Steen Neuchs Vedel, anlægsdirektør i Banedanmark.
Han forstår godt, at de forretningsdrivende er trætte situationen. men han kan ikke love at de kan få kompensation. Det er noget Banedanmark vurderer i hver enkelt sag.
Artiklen fortsætter under billedet.
- Det er ud fra mange variabler. Det er selvfølgelig, hvor meget vi forhindrer, at kunderne kommer til men samtidig også med tilkørselsforhold, og hvad har der været tidligere, siger han.
Løbet er kørt
I Vordingborg har Claus Olsen også kontaktet Banedanmark, men han tvivler på at det kan ændre noget. Derfor må over 20 personer vinke farvel til deres arbejde i bagerbutikken.
- Vi kommer til at mangle 700.000 kroner, når året er gået, og vi får aldrig dækket de 700.000 kroner, det tror jeg simpelthen ikke på. Løbet er kørt. Medarbejderne er fyret, og beslutningen er taget, siger han.