Storstrømsbro: Politikere kræver tjek af italienske brobyggere

Det er uholdbart, at italienske entreprenører slipper med en mindre kontrol end danske firmaer, når de skal bygge for den danske stat. Det mener flere partier.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er fuldstændig uholdbart, at italienske storentreprenører slipper med en mindre grundig kontrol end danske firmaer, når de skal bygge for den danske stat.

Det mener både Socialdemokratiet og Enhedslisten, skriver Fagbladet 3F.

De to partier vil nu rejse sagen i Folketinget og retter kritik mod Vejdirektoratet, efter at Fagbladet 3F har fortalt, at de italienske entreprenører, der skal bygge den nye Storstrømsbro, ikke er blevet undersøgt hos de italienske myndigheder.

quote Det er dybt kritisabelt, at Vejdirektoratet ikke har gjort, hvad de kan, for at tjekke oplysningerne

Finn Sørensen (EL), Beskæftigelsesordfører

På trods af en længere række skandalesager med italienske byggefirmaer i Danmark har Vejdirektoratet ikke krævet anden dokumentation end en attest, hvor firmaerne skriver under på, at de ikke har noget at gøre med korruption, hvidvask, bestikkelse og skattesvig.

- Jeg vil opfordre beskæftigelsesministeren til at tage kontakt til de italienske myndigheder. Vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at sikre ordnede forhold på byggeriet af Storstrømsbroen, siger Socialdemokratiets social dumping-ordfører Mattias Tesfaye.

- Det er kun rimeligt, at de italienske firmaer bliver mødt med samme krav om kontrol, som gælder for danske firmaer. Ellers ender det med unfair konkurrence, fortsætter han.

Ikke forpligtet til at indhente oplysninger

Når danske byggefirmaer vinder opgaver og skal bygge for den danske stat, kræves der en såkaldt serviceattest, hvor Erhvervsstyrelsen indhenter oplysninger på firmaet fra domstolene, politiet, Skat og ATP. 

Sådan kommer den nye bro over Storstrømmen til at se ud, som forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023.
Sådan kommer den nye bro over Storstrømmen til at se ud, som forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023. Foto: Vejdirektoratet

Men når statens leverandør er fra Italien eller et andet EU-land, er den danske bygherre ikke forpligtet til at indhente oplysninger om firmaet hos myndighederne i det pågældende land.

Den skævhed får næstformand i 3F Byggegruppen Palle Bisgaard til at kræve, at reglerne laves om.

- Det er helt oplagt, at vi må forlange, at regelsættet ændres, så der er en ligebehandling af danske og udenlandske firmaer på offentligt byggeri, siger han. 

Læs også
Vejdirektoratet har ikke tjekket italienske brobyggere
Læs også
Vejdirektoratet har ikke tjekket italienske brobyggere

Palle Bisgaard mener, at der må stilles ens krav til dokumentation til alle tilbudsgivere og entreprenører, uanset hvilken nationalitet de har:

- Det virker helt skævt, at et dansk firma skal opfylde flere krav end et italiensk firma, når de skal lave en opgave for det offentlige i Danmark.

Enhedslisten: Det er dybt kritisabelt

Beskæftigelsesordfører for Enhedslisten Finn Sørensen mener, at det er Vejdirektoratets pligt at tjekke de firmaer grundigt, som de giver store kontrakter til.

- At tilbudsgiveren udfylder en standardblanket kan ikke i sig selv godtgøre, at firmaet har rent mel i posen. Og det fritager ikke ordregiveren for at tjekke oplysningerne.

- Jeg synes, det er dybt kritisabelt, at Vejdirektoratet ikke har gjort, hvad de kan, for at tjekke oplysningerne - og at de heller ikke har tænkt sig at gøre det. Hvad er mere nærliggende end at kontakte myndighederne i firmaets hjemland, siger Finn Sørensen.

Han mener ligesom Socialdemokratiets Mattias Tesfaye, at staten bør gå forrest med et godt eksempel, når den er bygherre på store anlægsprojekter. 

Gense indslaget: Det bliver et italiensk entreprenør-konsortium, der skal bygge den nye Storstrømsbro.

 


Nyhedsoverblik