Storebæltsbroen bliver dramatisk højdepunkt for Tour de France på Sjælland

Storebæltsbroen har været afgørende for, at Tour de France starter i Danmark i 2021. Og broen får også en kæmpe betydning for rytterne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Når verdens største cykelløb kommer til Danmark i 2021, spiller Storebæltsbroen en kæmpe rolle. Der er nemlig lagt op til den helt store finale på anden etape med broen som en afgørende udfordring for rytterne.

quote Vinden er utrolig vigtig i cykling

Christian Prudhomme, løbsdirektør for Tour de France

Det fortæller løbsdirektøren for Tour de France, Christian Prudhomme, på dagens pressemøde på Københavns Rådhus.

- Det er meget vigtigt, at målstregen er så tæt på broen som muligt, siger han.

Pressemøde om Tour de france i DK
Læs også
Så er det officielt:
Tour de France skal tværs over Sjælland
Pressemøde om Tour de france i DK
Læs også
Så er det officielt:
Tour de France skal tværs over Sjælland

Og det er ikke kun for de pæne helikopterbilleder, der uden tvivl vil rulle over skærmen. For når rytterne kører op på den 17 kilometer lange bro, så vil de være blottet for vinden, og det kan blive afgørende i opløbet til målstregen.

- Vinden er utrolig vigtig i cykling. Endnu vigtigere end bjergene i dag, forklarer løbsdirektøren, der flere gange nævnte broen med stor fascination og som en afgørende faktor for, at Tour de France kommer til Danmark.

Artiklen fortsætter under billeder

Torsdag fremlagde planerne om Tour De France i Danmark i 2021.
Torsdag fremlagde planerne om Tour De France i Danmark i 2021.

Målstregs placering ikke afgjort

Da der i går pludselig var nyheder om, at det prestigefyldte cykelløb skulle have sin start i Danmark, var det med mål i Odense på anden etape. Men nyheden blev hurtigt trukket tilbage, hvilket skabte meget forvirring.

I dag er det så officielt, at rytterne ikke ender i H.C. Andersens hjemby, men derimod kort efter Storebæltsbroen.

- Vi er kede af det på Odenses vegne, siger Christian Prudhomme.

Indtil videre står Nyborg som slutby for 2. etape. Men overborgmester i København, Frank Jensen, fortæller på pressemødet, at det endnu ikke er afgjort, om løbet skal slutter inde midt i Nyborg, eller om det måske nærmere bliver kort efter Storebæltsbroen.

- Vi vil bruge de kommende måneder og år på at lave de præcise ruter. Det er endnu ikke klart, sagde Frank Jensen torsdag.

En række byer i spil

Arrangørerne har dog tidligere meldt ud, at de gerne ville have ruten på 2. etape til at køre fra Roskilde over Ringsted, Sorø, Slagelse og Korsør før rytterne passere Storebæltsbroen og stopper i Nyborg på Fyn.

Denne rute er via de direkte forbindelser 102 kilometer lang. Ruten vil dog ende med at være 190 kilometer lang, blev det oplyst på dagens pressemøde, hvorfor den præcise løberute ventes at sno sig en del ud over Sjælland.


Nyhedsoverblik