Slagelse Kommune roses for trafiksikkerhed: Her er de små tricks, der virker

Både politiet og Rådet for Sikker Trafik roser Slagelse Kommune for at skabe bedre trafiksikkerhed. Her kan du læse, hvordan de griber arbejdet an.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Slagelse Kommune bliver fremhævet af både Rådet for Sikker Trafik og Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.

TV ØST har spurgt projektmedarbejder fra trafikområdet hos Slagelse Kommune, Pia Nielsen, om, hvordan kommunen arbejder med trafiksikkerheden:

Hvordan vælger I, hvilke projekter I vil sikre?

- Vi har brugt politiets oplysninger om uheld og politiets automatiske fartkontroller til at finde potentielt farlige steder i kommunen. Her kan vi sætte ind med trafikskabende tiltag og kampagner, så vi kan gøre trafiksikkerheden bedre i kommunen og skabe en mere sikker vej for alle.

Hvad har I konkret gjort?

- Vi har lavet kampagner mod høj fart i kommunen i forlængelse af landskampagnen i foråret, og vi har sikret en række rundkørsler i byen med bump ved ind- og udkørsler.

Hvorfor valgte I netop at se på bumpene?

- Politiets data viste, at der generelt var for mange uheld i rundkørslerne i byen. Og undersøgelser viste, at det handler om, at folk kører lidt for stærkt gennem rundkørslerne.

- Undersøgelserne viste, at af dem, der kører for stærkt i en rundkørsel, kører 40 procent ind i rundkørslen med for høj fart – mens resten enten kører for stærkt i rundkørslen eller på vej ud af den. Vi lavede derfor bump både ved ind- og udkørslerne for at holde folks fart nede, både når de kører ind, og når de kører ud af en rundkørsel.

Ulykke Næstved Ringvej
Læs også
Antallet af dødsulykker i trafikken styrtdykker: Se tallene for din kommune her
Ulykke Næstved Ringvej
Læs også
Antallet af dødsulykker i trafikken styrtdykker: Se tallene for din kommune her

Gælder det også for rundkørsler udenfor byen?

- Nej, slet ikke. Ude på landet er der meget bedre plads til rundkørslerne, og man kan holde cyklerne på meget bedre afstand. Det er to helt forskellige typer rundkørsler og trafiksituationer. Vi ville aldrig sikre rundkørslerne udenfor byen med bump. Men inde i byen, hvor både biler, cykler og fodgængere er tæt på hinanden, giver det rigtig god mening.

Hvor mange penge bruger I på trafiksikkerhed?

- Ud over at tænke sikkerhed på vejen ind i nyanlæg og renoveringer af vejene, så afsætter Slagelse Kommune hvert år fem millioner kroner til trafiksikkerhed på de uheldsramte strækninger. Det er ikke mange penge, når man tænker på, hvad vejanlæg koster – så vi har lagt hovederne i blød for at finde de mest effektive og billige løsninger, der kan styrke sikkerheden for trafikanterne. Her er eksempelvis bump en god løsning, fordi de faktisk løser opgaven med at få farten ned.

Hvad er jeres næste skridt?

- Vi vil gerne nedbringe farten på indfaldsvejene til vores større byer, og få folk til at ændre adfærd. Samtidig vil vi gerne se på en række initiativer, som vores borgere har foreslået. Det er noget, som vi prøver at realisere. Samtidig vil vi være med i alle færdselskampagnerne. Det er vigtigt, at trafikmyndighederne samarbejder om at give bedre trafiksikkerhed.


Nyhedsoverblik