Skolebørn opfordrer forældre: - Drop mobilen og vær sammen med os

Anna Byrdal Lercke og resten af 6.A føler, at mobilen fylder for meget hos deres forældre i hverdagen. Foto: Bue Bukh - TV2 ØST

Mobilen fylder for meget i familiens hverdag, hvis man spørger eleverne på en skole i Rønnede. De ønsker sig mere tid med deres forældre.

Mobilen har taget for meget over.

Sådan lyder budskabet fra flere børn til deres forældre på Midtskolens afdeling Møllevang i Rønnede.

Eleverne, som TV2 ØST har talt med i forbindelse med temaet Børnenes Danmark, går alle i 6. klasse. I denne uge giver TV2 ØST i samarbejde med TV2 Nyhederne og TV2 regionerne nemlig børnene ordet.

En af dem, der får ordet, er Simon Reckeweg Pedersen, der går i 6.A. Han oplever, at hans far kan blive distraheret af mobilen midt i aftensmaden.

Han hører ikke, hvad man siger til ham. Han siger selv, han kan multitaske, men det kan han ikke

Simon Reckeweg Pedersen, elev

- Min far har nogle gange mobilen fremme, når vi spiser. Så sidder han og kigger på mails, siger Simon Reckeweg Pedersen.

- Så siger man noget til ham, og så svarer han sådan her: Ja, okay. Han hører ikke, hvad man siger til ham. Han siger selv, han kan multitaske, men det kan han ikke, tilføjer han.

Børn ønsker sig tid med forældrene

Ligesom Simon Reckeweg Pedersen ønsker danske børn sig tid med deres forældre.

Det viser en rundspørge, som TV2’s otte regioner står bag. Regionerne har talt med 6. klasses-elever over hele landet – blandt andet også på Midtskolens afdeling Møllevang.

Mere end 200 elever har deltaget og svaret på spørgsmål som hvad er vigtigt for et godt børneliv? og hvad bekymrer dem?

Her svarer 73 ud af de 200, at deres forældre skal have tid til at være sammen med dem, for at eleverne kan få et godt liv.

Artiklen fortsætter under billedet.

Simon Reckeweg Pedersen (tv.) synes, det er irriterende, når hans far tager mobilen frem under middagsmaden. Foto: Bue Bukh - TV2 ØST

Anna Byrdal Lercke går i 6.A på Midtskolen. For hende kan mobilen også være et forstyrrende element, når hun er sammen med familien. Især når hun og familien har sat sig til rette i sofaen for at se en god film.

- Når vi nogle gange sidder og ser film, så er man lige pludseligt den eneste, der sidder og ser film, fordi så sidder de med næsen nede i skærmen. Det er lidt irriterende, fordi man havde aftalt at se en hyggelig film sammen, siger Anna Byrdal Lercke.

Mobilen tager mere af vores tid

Generelt bruger vi mere og mere tid på mobilen i hverdagen.

Forbruget er steget markant inden for de sidste par år, viser en undersøgelse fra 2017. Største tidssluger er sociale medier som Facebook og Instagram, som en gennemsnitlig dansker bruger 26 minutter på om dagen, hvilket er samme niveau som i 2016.

Men når de gælder videoer, så bruger danskerne 19 minutter i gennemsnit per dag i 2017. Det er en stigning på seks minutter i forhold til de 13 minutter i 2016. Desuden er det gennemsnitlige forbrug på radio og musik steget fra 16 i 2016 til 22 minutter i 2017.

Artiklen fotsætter under grafikken.

Det viser undersøgelsen Mobile Life 2017, som Kantar Gallup har udarbejdet for Danske Medier Research og Kreativitet & Kommunikation. De har fået lidt over 2.000 danskere mellem 15 og 75 år til at deltage i interviews om deres medieforbrug.

Artiklen fortsætter under billedet.

Sønnen Kasper Højeris Olesen føler, at hans fars mobil overstrumfer samværet med sønnen. Foto: Bue Bukh - TV2 ØST

Elev: Føler at mobilen er vigtigere end ham

Hjemme hos Kasper Højeris Olesen i Rønnede kan han godt mærke, at mobilen fylder mere og mere i hverdagen. Han går i 6.A på Midtskolens afdeling Møllevang i Rønnede.

Han føler sig nogle gange overset af sine forældre, fordi de sidder med hovedet i skærmen.

Telefonen er højere oppe end, hvad ens egne børn egentlig er. Så på en måde bliver man overdøvet af telefonen

Kasper Højeris Olesen, elev, Rønnede

- Telefonen er højere oppe end, hvad ens egne børn egentlig er. Så på en måde bliver man overdøvet af telefonen frem for, at ens forældre vil have kvalitetstid sammen med én, siger Kasper Højeris Olesen.

Sønnens udtalelse gør indtryk på Christian Højeris Olesen, som er far til Kasper. Han indrømmer, at han ikke tænker så meget over den tid, han bruger på mobilen.

- Det er lidt uhyggeligt, at de opfatter det sådan. Det er absolut ikke, sådan det føles for mig i hvert fald. Det er bare åndssvagt tidsfordriv en gang i mellem, siger Christian Højeris Olesen.

Artiklen fotsætter under billedet.

Christian Højeris Olesen er far til Kasper. Han har dårlig samvittighed over, at sønnen føler sig nedprioriteret i forhold til mobilen. Foto: Bue Bukh - TV2 ØST

Christian Højeris Olesen har det dårligt med, at sønnen føler, som han gør omkring forældrenes mobilforbrug.

- Jeg får da en utrolig dårlig samvittighed. Det gør jeg da, fordi jeg synes ikke, det er noget. Men det er bare sådan noget, man har (mobil, red.) i hånden. Hvad jeg egentlig ser der, ved jeg faktisk ikke, siger han.

Ekspert: Lad være med at være dobbeltmoralske

En, der har et stort indblik i den måde, skærmene kan påvirke menneskers sociale samvær, er Andreas Lieberoth. Han er adjunkt i pædagogisk psykologi ved Aarhus Universitet.

Selvom mobilforbruget ikke må tage overhånd, fremhæver Andreas Lieberoth, at man skal huske, at en forælders brug af mobilen ikke er ensbetydende med, at det skader barnet.

Den adfærd, forældrene har, smitter af på børnene

Andreas Lieberoth, adjunkt i pædagogisk psykologi, Aarhus Universitet

Til gengæld skal man som forælder tænke over, hvordan man bruger mobilen i forhold til familiens egne regler. Børn kan nemlig godt opfatte forældrenes adfærd som dobbeltmoralsk, hvis de gør noget, som børnene ikke må.

- Den adfærd, forældrene har, smitter af på børnene. Det er tit dét, børn udtrykker, at de mærker en dobbeltmoral eller fejlklang imellem det, forældrene siger og gør. Så indirekte lærer man dem endnu mere, at du ikke skal lytte til, hvad jeg siger. Du skal se på, hvad jeg gør i forhold til, hvad der er normal adfærd, siger Andreas Lieberoth.

- Hvis børn er sårbare – det er bestemt ikke alle børn, der er – men vi har alle sårbare øjeblikke, så kan man komme til at føle sig afvist og i anden rang, tilføjer han.

Forskeren fremhæver dog, at det ikke altid er tilfældet, at børn tager skade af at føle sig afvist. Nogle gange er det en god læring, at børnene ikke kommer i første række hele tiden.

- Børn skal også lære, at de ikke kommer i første parket hele tiden. Børn har også brug for at forstå, at forældre tit har andet, de skal. Det er bare enormt vigtigt, hvordan man håndterer det, så man også viser dem, at jeg vil også gerne dig, når jeg er færdig med det her, siger han.

Forældre skal være ærlige

Ifølge Andreas Lieberoth har mange forældre en tendens til at bruge udtrykket ”jeg er nødt til det”, når de for eksempel skal tjekke noget på mobilen.

Men den formulering må man ikke bruge for meget, når børnene vil i kontakt med én. Man skal i stedet være mere ærlige.

Et barn har mod og tillid til forældrene

Andreas Lieberoth, adjunkt i pædagogisk psykologi, Aarhus Universitet

- Så lærer man børnene, at det sprog overtrumfer al ting. Jeg ville ønske, at flere forældre sagde: Jeg har altså lige lyst til at spille mit spil færdig – det kender du godt. Hæng lige på, så kommer jeg om et øjeblik. Vær ærlige, for så vil man lære mere om, hvad der er vigtigt, siger Andreas Lieberoth.

Hvis man som forælder har et barn, der ligesom Kasper Højeris Olesen giver udtryk for, at en mobil er vigtigere end børnene selv, så har Andreas Lieberoth et godt råd. Lyt.

- Det skal man lytte til. Noget jeg plæderer for fra et psykologisk og et pædagogisk synspunkt er, at man er ærlige overfor hinanden i den samtale. Et barn har mod og tillid til forældrene, så hvis de kommer og siger det her, så bliver man hørt. Derfor er det som forælder vigtigt, at man reagerer og viser barnet, at man hører det, der bliver sagt, siger han.

Derudover opfordrer han forældrene til udtrykke deres egne behov.

Så når familien skal være sammen, skal barnet forstå, at iPad'en bliver på værelset, fordi forældrene tilvælger tid med dem. Ifølge Lieberoth viser forskning, at det virker meget bedre, end at man opstiller strikse regler om at iPad'en skal være væk mellem klokken 16 og 19. Det kan ingen overholde, mener han.

Se indslaget om et særligt trivselskoncept fra temaet om Børnenes Danmark. Eleverne fik gennem trivselskonceptet gælden ved at gå i skole tilbage.

04:29

Silas Møller Hansen og Emma Hald Nielsen var begge kede af at gå i skole, da de gik i anden klasse. Uro og konflikter var dagligdag i deres klasse, men et trivselskoncept har vendt op og ned på stemningen.

Luk video

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App