Skole lukker fire specialklasser til børn med særlige behov – nu frygter forældre for deres søn

Kobberbakkeskolen i Næstved opdagede tidligere på året et kæmpe underskud på driften. Det rammer nu en række elever med særlige behov.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

15-årige Benjamin Beck har lukket sig inde på sit værelse hjemme hos familien i Næstved.

- Det gør han hele dagen og hele aftenen, så det er meget sjældent, at vi kan få lokket ham ud, siger hans mor Christine Beck.

quote Hvis det her går galt, så går det rigtig galt

Christine Beck, mor til Benjamin Beck

Det er nemlig sådan, at han reagerer, når han er utryg og urolig, og selvom hans forældre ikke lukker sig inde, er de lige så urolige som deres søn.

- Det er os, der skal kæmpe for vores søn og for at få hjælpen. Hvis det her går galt, så går det rigtig galt.

Sønnen går på Kobberbakkeskolen i Næstved, som tidligere på året opdagede et millionunderskud på driften. Lederen blev sidenhen fyret, og nu har den nye leder flyttet en stor del af de børn, der fik mest hjælp i specialafdelingen til en afdeling, hvor hjælpen er noget mere begrænset.

Artiklen fortsætter under billedet.

Christine Beck.
Christine Beck. Foto: Dorthe Olsgaard - TV2 ØST

Flere klasser lukkes, fordi skolen vurderer, at børnene sagtens kan gå i almindelige specialklasser. Men det får ikke nogen god modtagelse hos forældrene.

Plaget af angst

Benjamin Beck har siden 2. klasse været plaget af angst og har igennem flere år ikke været i skole. Det var, indtil han fik en plads i en undervisnings- og behandlingsklasse på Kobberbakkeskolen i Næstved.

Her er han efterhånden så tryg, at han møder op i skole hver dag, selvom han er bange for de andre børn og må sidde bag en skærm. Men han kan gå i skole, og det er en stor succes.

Ifølge hans papirer fra skolen fra januar måned kan man se, at Benjamin Beck har stor glæde af skoletilbuddet.

- Han profiterer af skoletilbuddet og udvikler sig såvel fagligt som socialt, står der blandt andet i hans papirer.

Artiklen fortsætter under billedet.

Benjamin Becks papirer fra Kobberbakkeskolen.
Benjamin Becks papirer fra Kobberbakkeskolen. Foto: Dorthe Olsgaard - TV2 ØST

Længere nede står der, at det vurderes, at Benjamin er velplaceret i skoletilbuddet.

Men det var i slutningen af januar 2019.

I marts modtog hans forældre nemlig et brev om, at Benjamin vil profitere af et skoletilbud, der er mindre vidtgående. Det betyder, at deres søn efter sommerferien skal gå i en almindelig specialklasse.

- Det et meget mærkeligt, at man på en måned går fra et specialtilbud til et mindre vidtgående specialtilbud, når ingen har kigget på ham eller vurderet ham eller noget som helst. Men fordi man lukker klassen, så er det sådan, det er, siger Christine Beck.

Flere familier bliver ramt

Men Benjamin Becks forældre er ikke de eneste, der har fået brev.

I alt lukker Kobberbakkeskolen fire undervisnings- og behandlingsklasser, og eleverne skal i stedet placeres i mindre vidtrækkende tilbud.

quote Det svarer næsten til to årgange af børn, som vi måske taber på gulvet

Mie Riisager, Autisme 4700

Derfor bliver de hos Autisme 4700, der hører under Landsforeningen Autisme, kimet ned af frustrerede forældre, som ikke forstår, at deres barn pludselig ikke længere behøver et behandlingstilbud.

- Man har lavet denne her visitation i januar måned på alle de her børn, hvor der stod, at de var velplaceret, og de profiterede rigtig godt af det her tilbud. Så går der halvanden måned, hvor de pludselig ikke er velplaceret mere, siger Mie Riisager fra Autisme 4700 og tilføjer:

Artiklen fortsætter under billedet.

Mie Riisager fra Autisme 4700.
Mie Riisager fra Autisme 4700. Foto: Dorthe Olsgaard - TV2 ØST

- Det handler om penge, og det er et kæmpestort problem – også når det er så mange børn, som det handler om. Det svarer næsten til to årgange af børn, som vi måske taber på gulvet.

Mangler 13 millioner kroner

Kobberbakkeskolen mangler 13 millioner kroner. Skolen må ikke vurdere et barns skoletilbud ud fra økonomi, skolen skal i stedet se på barnets behov.

Men for Benjamin Becks mor handler det uden tvivl om økonomi fra skolens side.

- Det handler i den grad om økonomi. De har jo fyret hans (Benjamins, red.) ene lærer, så selvfølgelig handler det om økonomi, siger Christine Beck.

quote De har brugt flere penge til den her elevgruppe, end kommunens andre skoler har gjort

Lars Hoppe Søe (R), formand for Børne- og Skoleudvalget i Næstved Kommune.

Tror du, at skolen kigger på hans behov?

- Nej, det tror jeg ikke, svarer hun.

Formanden for Børne- og Skoleudvalget i Næstved Kommune, Lars Hoppe Søe (R), mener dog, at skolen har vurderet elevernes behov. Problemet er bare, at skolen ifølge ham tidligere har givet et for flot tilbud til børnene.

Artiklen fortsætter under billedet.

Lars Hoppe Søe (R), formand for Børne- og Skoleudvalget i Næstved Kommune.
Lars Hoppe Søe (R), formand for Børne- og Skoleudvalget i Næstved Kommune. Foto: Dorthe Olsgaard - TV2 ØST

- De har brugt flere penge til den her elevgruppe, end kommunens andre skoler har gjort. Så man kan sige, at der har været et for højt serviceniveau i forhold til, hvad de har haft penge til, siger Lars Hoppe Søe og fortsætter:

- Det er de nu ved at justere ind på, og det er de nødsaget til, for vi kan ikke have en skole, der bruger mange flere penge på et område, end de har fået penge til.

Børnenes behov eller økonomi?

Søren Revsbæk (V), der også medlem af Børne- og Skoleudvalget, forstår godt, at forældrene undrer sig.

- Jeg tænker, der er en grund til, at de børn er kommet i U og B, og der har man brugt mindste indgrebs-princippet, hvor man har sagt, at det er sådan set den bedste løsning for barnet. Så jeg forstår udmærket forældrene, der siger, hvordan kan det være, at vi nu bliver meldt ud af det tilbud og skal have noget andet? Og er det så barnet, man har kigget på? Eller er det økonomien, man har kigget på? Der er mistanken nok, at det sikkert er det sidste, siger Søren Revsbæk.

Artiklen fortsætter under billedet.

Søren Revsbæk (V), medlem af Børne- og Skoleudvalget.
Søren Revsbæk (V), medlem af Børne- og Skoleudvalget. Foto: Dorthe Olsgaard - TV2 ØST

Derfor har Søren Revsbæk stillet spørgsmål til forvaltningen, men har fået det svar, at det er skolelederens beslutning og ikke politikernes.

Nu vil Benjamin Becks forældre klage til Klagenævnet for Specialundervisning, der hører under Ankestyrelsen, over afgørelsen. Imens sidder Benjamin på sit værelse og håber på en løsning.

- Det er noget, som han tænker rigtig, rigtig meget over, hvordan han overhovedet skal overleve. Fordi han lukker sig helt ind og siger, at det bliver helt sort oppe i hovedet. Han kan slet ikke være i det, fortæller Christine Beck..

Hos Autisme 4700 opfordrer man desuden alle berørte familier til at sende en klage til Klagenævnet for Specialundervisning, og organisationen vil gerne hjælpe familierne med at klage.

Skoleleder afviser økonomisk bagtanke

Klaus Da Cunha, der tiltrådte som skoleleder på Kobberbakkeskolen den 1. februar i år, afviser, at skolen har vurderet økonomien over børnenes behov.

quote Vi ser nogle potentialer, og forældrene ser noget andet

Klaus Da Cunha, skoleleder på Kobberbakkeskolen

Skolen er ifølge den nye skoleleder i gang med en større kulturændring, og i forbindelse med en gennemgang af økonomien tilbage i februar og marts måned, har Kobberbakkeskolen gennemgået alle børn på samtlige tilbud, som de er visiteret til. Det er sket i samarbejde med flere grupper, som blandt andet har kigget på økonomi og inklusion.

- Vi har opdaget nogle ting, som vi gerne ville drøfte med nogle forældre. Og vi har haft samtaler med alle de forældre, som vi har tænkt noget andet til, end vi oprindelig havde tænkt, siger Klaus Da Cunha.

Artiklen fortsætter under billedet.

Klaus Da Cunha, skoleleder på Kobberbakkeskolen.
Klaus Da Cunha, skoleleder på Kobberbakkeskolen. Foto: Dorthe Olsgaard - TV2 ØST

Hvad er det for nogle faglige vurderinger, der ligger til grund for denne pludselige ændring? I januar var vurderingen, at det gik godt med børnene. Men nu mener I, at de pludselig vil have glæde af noget andet.

- Man kan sige, at faglige vurderinger er noget, som flytter sig i forhold til de potentialer, som de børn og unge har, og nogle af de potentialer er ikke blevet opdaget. Det er nogle af de drøftelser, som vi har haft med forældrene. De har sagt, det er dejligt, at nogle ser på de her potentialer og ser nogle andre ting, end det der måske var i den kasse, som de var proppet i, svarer skolelederen.

- Så nogle af de dialoger har også vist, at der er nogle forældre, som bliver enormt glade for, at vi ser nogle andre ting, tilføjer han.

Uanset hvordan man vender og drejer det, så har børnene indtil nu fået bedre tilbud, end der er råd til. Det stopper nu, fordi Kobberbakkeskolen ikke har råd. Derfor kan det lyde, som om der er økonomi bag tanken med at lukke fire specialklasser. Hvad er din kommentar til det?

- Det handler ikke om at have råd eller ikke have råd. Vi har faktisk været meget insisterende på at give de her børn det bedste tilbud, og det har været vigtigt for os hele vejen igennem. Det er jo heller ikke hvert barn, hvor vi kunne se de samme potentialer. Vi ser nogle potentialer, og forældrene ser noget andet. De steder, hvor forældrene har været bekymret, ser vi ikke, så der måtte vi finde nogle andre veje. Så vi lytter og er nysgerrige sammen med forældrene. Det handler ikke om, at vi vil skære noget, der er dyrere væk for at give dem noget andet, svarer Klaus Da Cunha.

Inviterer til løbende dialog

Hvordan vil du sikre, at de nye tilbud ikke får konsekvenser for børnenes trivsel og udvikling?

- Rigtig meget af det, vi laver på Kobberbakkeskolen, handler om børn, der skal lærer at trives, og det er vi rigtig, rigtig optaget af som skole. Når økonomidagsordnen bliver nævnt, så er det rigtigt, at Kobberbakkeskolen har et stort underskud i dette skoleår, og når vi kigger ind i det næste skoleår, har vi selvfølgelig skulle kigge på, hvordan vores skoletilbud bedst skrues sammen, sådan at vi kan løse det indenfor den ramme, som Næstved Kommune giver os, svarer Klaus Da Cunha.

- Når det er sagt, så synes jeg faktisk, at vi har været ordentlige i vores proces og inviteret til dialog, tilføjer han.

Ifølge skolelederen har mange forældre været glade for dialogen, men flere har sagt, at de stadigvæk er bekymret for det tilbud, som skolen vil give deres barn. Det førte blandt andet til, at Kobberbakkeskolen måtte ændre et skoletilbud til en elev.

Derfor inviterer han de berømte forældre til at have en løbende dialog med skolen, så man kan give børnene det bedste tilbud.


Nyhedsoverblik