Scandlines nyder godt af nethandel

Den stigende mængde nethandel har stor gevinst for mange virksomheder i Danmark. Også færgerederiet Scandlines nyder godt af online shopping.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Færgerederiet Scandlines er ikke umiddelbart et selskab, man forbinder med nethandel. Men lige præcis den tiltagende online shopping tendens skæpper godt i kassen hos færgerne.

Det skriver Børsen.

For det vælter ind over landets grænser med pakker til de mange forbrugere. Pakker, der skal transporteres over vandet. Og her kommer Scandlines ind i billedet.

Rederiet oplever nemlig, at dets otte færger, som sejler på ruterne Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden, har en stigning i godstrafik på henholdsvis 16 og otte procent.

- Vi nyder godt af internethandlen, hvor netbutikker som Zalando, Boozt og andre har fremgang. Det flytter gods over landegrænserne, hvor vi har meget gode resultater med vores produkt overfor andre, længerevarende færgeruter, siger administrerende direktør Søren Poulsgaard Jensen til Børsen. 

Skyldes ikke nethandel alene

Direktøren i Scandlines regner dog ikke med en vækst, der fortsætter i samme fart i 2017. Ifølge ham, er der nemlig også en anden medvirkende årsag til den store fremgang fra 2015-2016.

Det skyldes, at redderiet har indsat den nye generation af færger, som bar fremgangen med nyhedens interesse. Søren Poulsgaard Jensen regner dog fortsat med vækst. 

M/F Berlin
Læs også
Hybridfærge sikrer solid højsæson for Scandlines
M/F Berlin
Læs også
Hybridfærge sikrer solid højsæson for Scandlines

- For Rødby-Puttgarden forventer jeg stabilitet på passagersiden og måske en vækst på fire-fem procent for lastbiler, siger han til Børsen.

Femern-forbindelsen kan sætte prop i væksten

Men Fermen-forbindelsen kan komme til at forstyrre den fine fremgang for færgerederiet. Regeringens mål er nemlig, at tunnellen skal åbne i 2028.

Og her regner direktøren med, at man skal være forberedt på at tage kampen op om kunderne. Hvilket han dog er fortrøstningsfuld omkring.

- Vi ved, hvad der kommer, og har med de nye færger fået basen på plads, siger Søren Poulsgaard Jensen.


Nyhedsoverblik