Røde partier øger pres på S for kørselsafgifter

Socialdemokratiet er skeptisk, men de øvrige partier i rød blok ønsker kørselsafgifter og presser på.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En ny regering bør med det samme tage hul på arbejdet med kørselsafgifter frem for at vente på en rapport fra Transportkommissionen.

Sådan lyder det fra flere af de partier, der skal udgøre det parlamentariske grundlag for en S-regering, skriver Politiken.

Ifølge politisk ordfører Pernille Skipper fra Enhedslisten er kørselsafgifter - eller roadpricing - "uundgåeligt", hvis benzin- og dieselbiler i de kommende år skal erstattes af grønne alternativer, uden at staten hvert år mister indtægter i milliardklassen.

EL: Arbejdet skal i gang med det samme

I en klimaplan frem mod 2030 har partiet foreslået, at det på sigt skal koste 1,25 kroner per kilometer i byer samt 50 øre på motorvej og 10 øre på øvrige veje.

- Vi er meget åbne over for at diskutere modellen. Men der skal findes en model for roadpricing, siger Pernille Skipper.

070406aa_spritrazzia_politi.jpg
Læs også
Politiet ovenpå en våd pinse: Helt almindelige danskere kører spritkørsel 
070406aa_spritrazzia_politi.jpg
Læs også
Politiet ovenpå en våd pinse: Helt almindelige danskere kører spritkørsel 

Hun ønsker, at en ny regering sætter gang i det indledende arbejde med det samme.

Et bredt flertal i Folketinget er enige om, at transportsektoren skal omkalfatres. Men metoden og finansieringen er uafklaret.

SF: Skal ikke afhænge af kommissionen

Ifølge klimaordfører Rasmus Nordqvist fra Alternativet er det et problem, at skiftende regeringer udskyder de svære beslutninger.

- Vi mener, at man skal i gang med det her med det samme, siger Nordqvist.

Jes Hansen cykler langt
Læs også
Elcykler vinder frem – Rådet for Sikker Trafik advarer mod at tune cyklerne
Jes Hansen cykler langt
Læs også
Elcykler vinder frem – Rådet for Sikker Trafik advarer mod at tune cyklerne

SF vil afdække mulighederne for roadpricing i byerne og andre områder med trængsel. Politisk ordfører Karsten Hønge ser ingen grund til at lade det indledende arbejde afhænge af kommissionen.

- Man skal sætte den her proces i gang så hurtigt som muligt, siger han til Politiken.

S er fortsat skeptisk

Hos Radikale har politisk leder Morten Østergaard over for Ritzau 8. juni kaldt roadpricing "uundgåeligt".

- Vi skal finde en anden måde at beskatte bilisterne på, og roadpricing er en gammel radikal tanke, sagde han.

Region Sjælland
Læs også
Røde støttepartier vil lade regionerne opkræve skat
Region Sjælland
Læs også
Røde støttepartier vil lade regionerne opkræve skat

Socialdemokratiet har løbende været skeptisk. På et spørgsmål om, hvorvidt partiet har overvejelser om, at roadpricing kan være med til at sikre et provenu til statskassen, svarer S-formand Mette Frederiksen nej.

Hun er fortsat skeptisk.

- Det synes vi, der er nogle store udfordringer forbundet med, siger hun til Politiken.


Nyhedsoverblik